بررسی نقش جنسیت و تحصیلات والدین دانشجویان بر مهار تهای مطالعه و خواندن (مطالعه ی موردی دانشجویان کاردانی آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج)
الموضوعات :
1 - - استادیار و عضو هیأت علمی دانشگا هازاد اسلامی، واحد کرج، گرو ه آموزش ابتدایی، مرکز تحقیقات علوم انسانی و اسلامی، کرج،
Email: parisa.irannejad@yahoo.com .
الکلمات المفتاحية: واژه های کلیدی: جنسیت - تحصیلات والدین, مهارتهای مطالعه, مهارتهای خواندن,
ملخص المقالة :
چکیدهدر عصر فن آوری اطلاعات، شیوة کسب، نگهداری و کاربرد آموخته ها برای انجام امور زندگی از اهمیت خاصیبرخوردار می باشد. هدف کلی این پژوهش بررسی نقش جنسیت و تحصیلات والدین در دانشجویان آموزش ابتداییدانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در رابطه با مهارتهای مطالعه و خواندن می باشد. سئوالهای پژوهش عبارتند از : 1) آیابین مهارتهای مطالعة دانشجویان دختر و پسر تفاوت وجود دارد؟ 2) آیا بین مهارتهای خواندن دانشجو یان دختر وپسر تفاوت وجود دارد؟ 3) آیا تحصیلات پدر در میزان کسب مهارتهای مطالعه و خواندن دانشجو تأثیر دارد ؟ 4) آیاتحصیلات مادر در میزان کسب مهارتهای مط العه و خواندن دانشجو تأثیر دارد؟ روش تحقیق از نوع زمینه یابی85 می باشند. نمونه به شیوة تصادفی خوشه ای از جامعة - می باشد. جامعة مورد مطالعه 700 نفر در سال تحصیلی 84مادر انتخاب شد و 330 نفر حجم نمونه در نظر گرفته شد. در بررسی سئوال اول تحقیق معلوم شد که در مقایسةمیانگین نمرات دانشجویان دختر و پسر در استفاده از مهارتهای مطالعه و خواندن اختلاف معنی داری دیده نم ی شود ،اما میزان درصد دقت خواندن در دختران کمی بیشتر از پسران است در حالیکه میزان درصد سرعت خواندن پسرانبیشتر از دختران می باشد. بررسی سئوال سوم و چهارم تحقیق نیز نشان داد که رابط ه ای بین تحصیلات والدین ومهارتهای مطالعه و خواندن فرزندان آنان وجود ندارد.واژه های کلیدی:جنسیت - تحصیلات والدین – مهارتهای مطالعه – مهارتهای خواندن