مقایسه برنامه درسی رسمی و پنهان کتاب تعلیمات اجتماعی پایه سوم دبستان در رابطه با کسب مهارت های اجتماعی
الموضوعات :پریسا ایران نژاد 1 , مهشاد چیتایی 2
1 - استادیار گروه آموزش ابتدایی، دانشکده روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، کرج، ایران
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی
الکلمات المفتاحية: مهارتهای اجتماعی, برنامه درسی پنهان, واژگان کلیدی:برنامه درسی رسمی,
ملخص المقالة :
هدف از این پژوهشمقایسه برنامه درسی رسمی و پنهان کتـاب تعلیمـات اجتمـاعی پایـه سـومدبستان در رابطه با کسب مهارتهای اجتماعیمیباشد.جامعه آماری در این پژوهش کلیه معلمان پایه سوم ابتدایی4ناحیه آموزش و پرورش شـهر کـرجدرسال90-1389میباشند که تعداد آنها783نفر است.حجم نمونـه براسـاس فرمـول تعیـین حجـمنمونه)کوکران(و با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای ساده258نفر انتخاب گردید.روش پژوهش از نوع مقایسه ای اسـت.ابـزار گـردآوری اطلاعـات پرسشـنامه50سـئوالی محقـقساخته با ضریب پایایی5/89%میباشد.پس از جمع آوری اطلاعات، دادهها به وسیله نرم افـزار آمـاریSpss، از آمار توصیفی)فراوانی، درصد، میانگین و غیـره(و جهـت آزمـون پرسشـهای تحقیـق از آمـاراستنباطیt-testمستقل استفاده گردید.نتایج سئوالهای پژوهش با99%اطمینان از نظر کارشناسان ومعلمان:1-مقایسه برنامه درسی رسمی و پنهان در ارتباط با رفتارهـای مربـوط بـه خـود نشـان داد کـهتفاوت معناداری بین برنامه درسی رسمی و پنهان وجود ندارد.2-مقایسه برنامه درسیرسمی و پنهان در ارتباط با رفتارهای مربوط به محیط نشـان داد کـه تفـاوتمعناداری بین برنامه درسی رسمی و پنهان وجود دارد و این تفاوت به نفع برنامه درسی رسمی است.3-مقایسه برنامه درسی رسمی و پنهان در ارتباط با رفتارهای مربوط به کار نشان داد که تفاوتمعناداری بین برنامه درسی رسمی و پنهان وجود ندارد4-مقایسه برنامه درسی رسمی و پنهان در ارتباط با رفتارهای میانفردی نشان داد که تفاوت معناداریبین برنامه درسی رسمی و پنهان وجود دارد و این تفاوت به نفع برنامه درسی رسمی است.