بررسی نقش باز یهای آموزشی بر یادگیری مفاهیم آموزش و مقایسه اعداد ریاضی دانش آموزان دختر پایه اول ابتدایی شهر ری
الموضوعات :دکتر علی شریعتمداری 1 , دکتر قدسی احقر 2 , دکتر مریم سیف نراقی 3 , نسرین قنبری 4
1 - . استاد دانشگاه تربیت معلم و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
2 - دانشیار پژوهشگاه مطالعات و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
3 - استاد دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
4 - نویسنده مسوول: دانش آموخته دوره دکتری رشته برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
الکلمات المفتاحية: یادگیری, کلید واژه ها: بازیهای آموزشی, مفاهیم برنامه درسی ریاضی, مفهوم عدد نویسی, مفهوم مقایسه اعداد (کمتر, بی شتر و مساوی),
ملخص المقالة :
چکیدههدف از این پژوهش بررسی اثر بازیهای آموزشی بر یادگیری مفاهیم برنامه درسی ریاضی دانش آموزان بود. جامعه89 بود. حجم نمونه طبق - مورد مطالعه شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه اول ابتدایی شهر ری در سال تحصیلی 90فرمول کوکران 50 نفر از دانش آموزان پایه اول با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب و به صورتتصادفی در دو گروه 25 نفری (گروه آزمایش و گروه کنترل) قرار داده شدند. جهت جمع آوری داده ها از آزمون 30سوالی در دو زمینه مفهوم آموزش اعداد (عددنویسی) و مفهوم مقایسه اعداد(کمتر ، بیشتر و مساوی) استفاده شد.بازیهای آموزشی( 6بازی) طی 10 جلسه انجام شد. این پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروهt همبسته، آزمون t کنترل و مرحله پیگیری است. جهت تحلیل داد ه ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی(آزمونگروههای مستقل) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بازیهای آموزشی بر یادگیری مفاهیم برنامه درسی ریاضیدر زمینه مفاهیم عددنویسی، کمتر، بیشتر و مساوی در دانش آموزان مؤثر است.کلید واژه ها:بازیهای آموزشی، یادگیری، مفاهیم برنامه درسی ریاضی، مفهوم عدد نویسی، مفهوم مقایسه اعداد (کمتر، بی شتر ومساوی).