مقایسه اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی در تعارضات زناشویی و کیفیت زندگی دانشجویان زن
الموضوعات :قربان فتحی اقدم 1 , دکتر حسن احدی 2 , دکتر فرهاد جمهری 3 , دکتر نورعلی فرخی 4
1 - دانشجوی دکتری روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.
2 - - دانشگاه علامه طباطبایی، گروه روا نشناسی، دانشکده روا نشناسی و علوم تربیتی، تهران، ایران.
3 - دانشگاه علامه طباطبایی، گروه روا نشناسی، دانشکده روا نشناسی و علوم تربیتی، تهران، ایران.
4 - دانشگاه علامه طباطبایی، گروه روا نشناسی، دانشکده روا نشناسی و علوم تربیتی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: کیفیت زندگی, واژه های کلیدی: مهارت های ارتباطی, تعار ضهای زناشویی,
ملخص المقالة :
چکیدههدف: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارت های ارتباطی بر تعارضات زناشویی و کیفیت زندگی درزنان متأهل دانشگاه آزاداسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران بود. روش: آزمودنی های این پژوهش دانشجویان متأهلزن بوده که به فراخوان محقق برای آموزش مهارت های ارتباطی پاسخ داده اند . نمونه این پژوهش را 32 نفر ازدانشجویان زن متأهل تشکیل می دادند که از بین جامعه موردنظر با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی به دو گروهآزمایشی و گواه تقسیم شدند. ابزارهای مورداستفاده در این پژوهش عبارتند از: پرسش نامه تعارض زناشویی ومقیاس کوتاه ارزیابی کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی، طرح پژوهشی، طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروهکنترل بود. ابتدا برای هر دو گروه پیش آزمون اجرا گردید، سپس مداخله آزمایشی (آموزش مهارت های ارتباطی) بهگروه آزمایشی ارائه گردید و پس از اتمام برنامه آموزشی پس آزمون برای هر دو گروه اجرا شد. یافته ها: نتایج ایننشان داد که آموزش مهارت های α ≤0/ تحقیق با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس در سطح معنا داری 01ارتباطی باعث کاهش تعارضات زناشویی شده و برکیفیت زندگی تأثیر مثبت می گذارد.واژه های کلیدی:مهارت های ارتباطی، تعار ضهای زناشویی، کیفیت زندگی