بررسی تطبیقی دیدگاه تربیتی جلال الدین محمد بلخی و مارتین هایدگر
الموضوعات :
1 - کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان
2 - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، ابهر، ایران
الکلمات المفتاحية: مولوی, تعلیم و تربیت, کلید واژه ها:بررسی تطبیقی,
ملخص المقالة :
هدفاصلیاینمقالهبررسی تطبیقی دیدگاه تربیتی جلال الدین محمد بلخی و مارتینهایدگراست.اینتحقیقاز نوعتطبیقی،وبرایجمعآوریاطلاعاتودادههایلازمآنازروشکتابخانهایوآرشیویاستفاده شدهاست.در پژوهشحاضر به منظوراستخراجدیدگاهتربیتی-عرفانیمولوی)بهعنواننمایندةسنتاسلامی و عارف برجستهءقرن هفتم(و تربیتی-فلسفیهایدگر)بهعنوانیکیازچهرههای برجستۀمکتباصالتوجودخاصانسان و متفّکر پر آوازهءآلمانی در قرن بیستم(ابتدا یکبررسیاز آرایتربیتیهر دو اندیشمندارایهمیشود.سپس ازمضامین مطرح شده در باب آرایتربیتی مولوی وهایدگر-اشتراک و افتراق-واژههایی مانند تعلیم و تربیت،انسان، زبان، تفکر، هستی وشعرتبیین و نتیجه گیریمیگردد.که مهمتریننتیجه پژوهش، اصول تربیتی همیشه پایدار و فروعآن تابع زمان است و معرفت عرفانی مولوی و هستی شناسی و معرفت به آن در نظرهایدگر و به تبع آنتربیت در آثار آنان توانسته اصول واحدی عرضه نماید.باتوجهبهاینموضوعمهموناظربههدفاینپژوهشپیشنهادمیشودپژوهشیباعنوانتبیینمقایسهایاصول،هدفهاوروشهای تربیتیمولویوهایدگرانجامگیرد.