بررسی تفاوت نسلی)مادران و دختران(در استفاده از رسانه های ارتباط جمعی)ماهواره واینترنت(و آگاهی نسبت به هویت جنسیتی
الموضوعات :معصومه قهرمانی 1 , سلیمان میرزایی راجعونی 2 , ایرج ساعی ارسی 3
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد جامعه شناسی، مؤسسه آموزشی عالی البرز، قزوین، ایران
2 - مدرس مؤسسه آموزش عالی البرز، قزوین، ایران
3 - استادیار جامعه شناسی، گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد واحد ابهر ،زنجان، ایران
الکلمات المفتاحية: تفاوت نسلی, واژگان کلیدی:هویت جنسیتی, رسانههای جمعی, دانش آموزان متوسطه قزوین,
ملخص المقالة :
هدف از تحقیق حاضربررسی تفاوت نسلی)مادران و دختران(در استفاده از رسانههایارتباط جمعی)ماهواره و اینترنت(و آگاهی نسبت به هویت جنسیتیدرشهر قزوین است.با توجهبه هدف پژوهش، محقق با پذیرش دو فرض که اولاً، هویت جنسیتی بازنمایی شده زنان و دختران دررسانهها با واقعیتهای موجود فاصله دارد و ثانیاً، بر رسانههای جمعی در ایران، ترکیبی از ایدئولوژی-های سرمایهداری، پدرسالاری و مذهبی حاکم هستند، بحًبه مخاطبان رسانه ث را صرفاها وواکنشهای آنان محدود نموده است.به منظور بررسی این مسأله ازپروژهی بازاندیشیآنتونی گیدنزونظریهی استفاده و التذاذمک کوایل و دربارهی میزان و تنوع اثرات رسانهها ازتحلیل کاشتجرج گربنر و در مورد تفاوت در نگرشهایدختران و مادران نسبت به آگاهی جنسیتی، نوع و میزاناستفاده از رسانهها ازنظریهی تغییر در فرایند جامعهپذیریمارشال مک لوهان کمک گرفته شدهاست.این تحقیق به روش پیمایشی و با ابزار پرسشنامه و روش نمونهگیری خوشهای در بین دانشآموزان دختر دبیرستانی)دورهی دوم(و مادرانشان در شهر قزوین در سال تحصیلی94-1393انجامشده است.حجم نمونه300نفر)150نفر دانش آموز و150نفر مادران آنها(میباشد.یکی از یافته-های مهم آن است که بین نوع، میزان و انگیزهی استفاده از رسانه)ماهواره و اینترنت(و آگاهی نسبتبه هویت جنسیتی بین دو گروه مادران و دختران تفاوت معناداری وجود دارد بدین صورت کهدختران بیشتر از مادران از اینترنت و مادران بیشتر از ماهواره استفاده میکنند.یافتهها نشان میدهدکه در یک روز هر دختر568/0ساعت)34دقیقه(از ماهواره و هر مادر63/0ساعت)8/37دقیقه(ازماهواره استفاده میکنند.بالعکس میزان استفادهی دختران از اینترنت بیشتر از مادران است.در یکروز بطور میانگین هر دختر867/0ساعت)52دقیقه(از اینترنت و بطور میانگین هر مادر61/0ساعت)6/36دقیقه(از اینترنت استفاده میکنند.