اثر بخشی مشاوره گروهی با رویکرد شناختی – رفتاری بر کاهش تعارض والد - نوجوان
الموضوعات :امیرحسین خوشنام 1 , محمد قمری 2 , حسن الهی فر 3
1 - عضو هیأت علمی گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر، ابهر، ایران
2 - استاد یار گروه مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ابهر، ابهر، ایران
3 - کارشناس ارشد مشاوره –آموزش و پرورش ابهر
الکلمات المفتاحية: درمان شناختی رفتاری, واژه های کلیدی: مشاوره گروهی, تعارض والد -نوجوان,
ملخص المقالة :
چکیدههدف تحقیق حاضر تعیین اثربخشی مشاوره گروهی با رویکرد شناختی -رفتاری درکاهش تعارض والد-نوجوان در بین نوجوانان بود. روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی با طرحپیش آزمون-پس آزمون و گروه کنترل بود. نمونه مورد مطالعه 30 نفر از دانش آموزان دارایتعارض بودند که به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار سنجشمقیاس نگرش نسبت به والد ثنایی( 1387 ) بود. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه در جلساتگروهی شرکت کردند و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکردند. داده های جمع آوری شدهبا استفاده از آزمون کوواریانس تحلیل شد. نتایج نشان داد که مشاوره گروهی به شیوهنتیجه تحقیق حاضر .(P<0/ شناختی-رفتاری موجب کاهش تعارض والد-نوجوان می شود( 05می تواند مورد استفاده مشاوران مدرسه، مشاوران خانواده، دست اندرکاران امر بهداشت وسلامت خانواده قرار گیرد.واژه های کلیدی: مشاوره گروهی، درمان شناختی رفتاری، تعارض والد -نوجوان