تأثیر برنامه فلسفه برای کودکان از طریق حلقههای کندوکاو بر خلاقیت، سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی درس علوم دانشآموزان پایه سوم ابتدایی
الموضوعات :حسین مومنی مهموئی 1 , عفت پرورش 2
1 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تربت حیدریه
2 - دانش آموخته کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی دانشگاه آزاد اسلامی قاینات
الکلمات المفتاحية: سازگاری اجتماعی, پیشرفت تحصیلی, خلاقیت, فلسفه برای کودکان,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر بررسی برنامه فلسفه برای کودکان از طریق حلقههای کندوکاو بر خلاقیت، سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی درس علوم دانشآموزان پسر پایه سوم ابتدایی است. این پژوهش از نوع تحقیقات شبه آزمایشی بود. بدین منظور، ابتدا برنامه لیپمن و چگونگی توفیق، توسعه و پیدایش برنامه (p4c) مدنظر قرار گرفت. بدینصورت که (p4c) برگرفته از آرای لیپمن است که در این پژوهش از سبک حلقههای کندوکاو استفاده گردید. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان پایه سوم ابتدایی پسرانه شهر قاین در سال تحصیلی (94-93) میباشند که از طریق روش نمونهگیری خوشهای، ابتدا از میان دبستانهای پسرانه شهر قاین بهطور تصادفی یک دبستان انتخاب و در مرحله بعد دو کلاس (20 نفری) پایه سوم از مدارس مذکور برگزیده و پرسشنامه خلاقیت عابدی (1372) و پرسشنامه سازگاری اجتماعی کالیفرنیا (1953) و پرسشنامه محقق ساخته پیشرفت تحصیلی درس علوم قبل و بعد از اجرای برنامه فلسفه برای کودکان در این درس اجرا و اطلاعات بهدستآمده جمعآوری و به کمک نرمافزار spss مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. در مرحله نهایی دادههای حاصل با استفاده از آمار توصیفی و آزمون T نمونه مستقل و تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است. در پایان نتایج نشان داد که اجرای برنامه فلسفه برای کودکان از طریق حلقههای کندوکاو بر افزایش سازگاری اجتماعی، خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان پایه سوم ابتدایی تأثیر دارد، لذا میتوان نتیجه گرفت که استفاده از برنامه فلسفه برای کودکان از طریق حلقههای کندوکاو باعث میگردد که سازگاری اجتماعی، خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان افزایش یابد.
_||_