بررسی میزان استفاده از مؤلفه های آموزش فلسفه در برنامه ی درسی سه ساله ی اول دوره ی ابتدایی از دیدگاه معلمان
الموضوعات :ابوالفضل عباسی 1 , سید احمد هاشمی 2
1 - مربی/ دانشگاه ازاد اسلامی واحد لامرد
2 - دانشیار گروه برنامه ریزی درسی
الکلمات المفتاحية: برنامهی درسی, آموزش فلسفه, واژگان کلیدی: فلسفه, دورهی ابتدایی,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان استفاده از مؤلفههای آموزش فلسفه در برنامهی درسی سه سالهی اول دورهی ابتدایی از دیدگاه معلمان میباشد. این پژوهش از نوع توصیفی-پیمایشی میباشد. جامعهی آماری پژوهش شامل 280 نفر از معلمان مقطع ابتدایی شهرستان لامرد در سال تحصیلی 1395-1394 میباشد که از این بین 162 نفر با استفاده از فرمول کوکران به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند و با استفاده از روش تصادفی طبقهای پرسشنامه بین آنها توزیع شد. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش یک پرسشنامه محقق ساخته بر اساس اهداف برنامهی آموزش فلسفه لیپمن میباشد. به منظور بررسی روایی، پرسشنامه در اختیار 30 نفر از متخصصان حوزهی تعلیم و تربیت و سرگروههای آموزشی قرار گرفت و پس از انجام اصلاحات و تأیید روایی، پایایی ابزار با استفاده از روش آلفای کرونباخ 88/. محاسبه شد که این ضریب نشان از پایایی بالای ابزار میباشد. به منظور تجزیه و تحلیل داده از روشهای آمار توصیفی (شامل جدول فراوانی) و استنباطی (کروسکال والیس) استفاده شد که نتایج این پژوهش که حاصل 153 پرسشنامه عودت داده شده بود؛ نشان داد، میزان استفاده از مؤلفههای توانایی تعقل، پرورش خلاقیت، رشد فردی و میان فردی و مؤلفهی درک اخلاقی در برنامهی درسی سه سالی اول دورهی ابتدایی در سطح نسبتاً مطلوبی میباشد. همچنین میزان استفاده از توانایی مفهوم یابی در تجربه برای برنامهی درسی پایهی اول و سوم در سطح نسبتاً مطلوب و برای پایهی دوم در سطح نامطلوبی ارزیابی شد.
_||_