مبانی ارزش شناسی تربیت شهروندی در آموزش و پرورش ایران
الموضوعات :محمود ارونتن 1 , حسن دیناروند 2 , جهانبخش رحمانی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2 - استادیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت، واحد یادگار امام، دانشگاه آزاداسلامی، شهر ری، ایران
3 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاداسلامی، اصفهان، ایران
الکلمات المفتاحية: شهروند, ارزش شناسی, تربیت شهروندی,
ملخص المقالة :
آموزش انسان ها، مهم ترین مسئله جوامع مختلف میباشد. آموزش و پرورش زمانی در رسیدن به اهدافش موفق خواهد بود که بتواند شهروندانی آگاه، مسئول و خلاق بپرورد و این میسر نیست مگر از طریق آموزش بهینۀ شهروندی و نیز ارتقا فرهنگ شهروندی. هدف این پژوهش بررسی مبانی ارزش شناسی تربیت شهروندی در آموزش و پرورش ایران است. پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی بوده و از لحاظ جهتگیری جزو پژوهشهای بنیادی طبقه بندی میشود.روش پژوهش تحلیلی استنتاجی است. ابزار پژوهش فیش برداری است. نتیجۀ تحقیق نشان می دهد که در تربیـت شهروندی اسلامی- ایرانی، ارزش های اسلامی به تربیـت شـهروندی سـمت و سوی الهی میبخشند. این ارزش ها از قبیل ایمان، تقوا، آخرت گرایی، احترام بـه هم نوع، عدالت، توکل بر خدا و... در تمام شئون تأثیرگذارند. از یافته های این پژوهش میتوان به مواردی همچون مشارکت دانش آموزان در فعالیت های فوق برنامه، ضرورت برنامه جامع آموزش شهروندی بین خانه، مدرسه و جامعه اشاره نمود.
_||_