تحلیلی بر آموزش بزرگسالان: تعیین نرخ پایداری سواد در قبول شدگان دوره انتقال نهضت سوادآموزی
الموضوعات :
1 - استادیار گروه علوم تربیتی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.
الکلمات المفتاحية: مهارت نوشتن, آموزش بزرگسالان, دوره انتقال, مهارت ریاضی,
ملخص المقالة :
هدف این تحقیق تعیین نرخ پایداری سواد در قبول شدگان دوره انتقال بود. روش تحقیق از نوع شبه آزمایشی از نوع طرح پیشآزمون و پسآزمون برای یک گروه بود. طرح تحقیق به این صورت بود که از بین افراد قبول شده در دوره انتقال در شهرستانهای قروه، دیواندره، ناحیه 2 سنندج و کامیاران که تعداد آنها 290 نفر بود براساس جدول مورگان تعداد 165 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و نمرات قبولی این افراد به عنوان پیشآزمون و آزمونهای گرفته شده به عنوان پسآزمون در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری دادهها شامل آزمونهای پیشرفت تحصیلی ریاضی، انشاء و جمله نویسی و املاء بود. محتوی آزمونها از بین آزمونهای استاندارد برگزار شده برای سوادآموزان دوره انتقال انتخاب شد و در ضمن روایی محتوایی آزمونهای ساخته شده توسط چند نفر متخصص سنجش و اندازهگیری تائید شد. نتایج تحقیق نشان داد که بین میانگین نمرات پیشآزمون و پسآزمون در دوره انتقال تفاوت معنیداری وجود داشت و سوادآموزان تقریباً 15٪ مطالب فراگرفته شده را فراموش کرده بودند. سایر نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات پیشآزمون و پسآزمون در درس ریاضی تفاوت معنیداری وجود داشت و سوادآموزان تقریباً 38٪ مطالب فراگرفته شده را فراموش کرده بودند. همچنین بین میانگین نمرات پیشآزمون و پسآزمون درس املاء تفاوت معنیداری وجود دارد و سوادآموزان تقریباً 8٪ مطالب فراگرفته شده را فراموش کردهاند اما بین میانگین نمرات پیشآزمون و پسآزمون درس انشاء و جمله نویسی تفاوت معنیداری وجود نداشت. نتایج این تحقیق لزوم برنامهریزی و استراتِژیهای مناسب بهطوریکه سوادآموزان بعد از دوره رها نشوند را ایجاب میکند.
_||_