اثربخشی آموزش مبتنی بر الگوی چرخه یادگیری هفت مرحلهای (7E) بر انگیزش به یادگیری در درس علوم تجربی
الموضوعات :
1 - استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور. مرکز تهران. ایران
2 - کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی و دبیر آموزش و پرورش، کردستان، ایران
الکلمات المفتاحية: الگوی چرخه یادگیری7E, انگیزش یادگیری علوم تجربی, روش تدربس سنتی,
ملخص المقالة :
این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر الگوی چرخه یادگیری7E بر انگیزش یادگیری در درس علوم تجربی پایه هفتم(سال اول دوره اول متوسطه) انجام شد. روش پژوهش، شبه آزمایشی و از طرح گروههای نامعادل با پیش آزمون- پس آزمون استفاده شد. 48 دانشآموز از دو کلاس یکی از دبیرستانهای شهر کامیاران در این پژوهش مشارکت داشتند که از طریق روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند ( 25 نفر گروه آزمایش و 23 نفر گروه کنترل). گروه آزمایش از طریق مدل چرخه یادگیری7E و گروه کنترل از طریق روش تدریس سنتی آموزش دیدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه انگیزش به یادگیری درس علوم تجربی استفاده گردید. جهت تحلیل دادههای آماری از هر دو روشهای آمار توصیفی(میانگین، انحراف معیار) و استنباطی (کوواریانس یک راهه و چند راهه) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد، دانش-آموزانی که از طریق مدل چرخه یادگیری هفت مرحلهای آموزش دیده بودند نمره انگیزش یادگیری بالاتری در مقایسه با دانشآموزان آموزش دیده با روش تدریس سنتی داشتند. این مطالعه به معلمان و برنامهریزان درسی در شناخت و اجرای راهبردهای جدید تدریس در کلاس درس کمک خواهد کرد.
_||_