مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی و روش همشاگردی بر اضطراب امتحان و اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان
الموضوعات :لیلا شعاعی 1 , علیرضا حیدرئی 2 , سعید بختیارپور 3 , پرویز عسگری 4
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاداسلامی، اهواز، ایران
2 - دانشیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران(نویسنده مسئول) heidariealireza@yahoo.com
3 - استادیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
4 - دانشیار گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
الکلمات المفتاحية: اضطراب امتحان, راهبردهای فراشناختی, اهمالکاری تحصیلی, روش همشاگردی,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی و روش همشاگردی بر اضطراب امتحان و اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر بهبهان در سال تحصیلی 98-1397 بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 60 نفر از آنان انتخاب، و به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل (هر گروه 20 دانشآموز) قرار گرفتند.به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه اضطراب امتحان اسپیلبرگر، گونزالز، تیلور، آلگازه و آنتون (1978) و اهمالکاری تحصیلی سواری (1390) استفاده شد. روش پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. گروههای آزمایش تحت آموزش راهبردهای فراشناختی (6 جلسه 90 دقیقهای) و روش همشاگردی (6 جلسه 75 دقیقهای) قرار گرفتند؛ اما گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکردند. دادهها با استفاده از آزمون آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که هر دو آموزش راهبردهای فراشناختی و روش همشاگردی بر کاهش اضطراب امتحان و اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان اثربخش بودند (0.01p)، همچنین نتایج نشان داد، آموزش راهبردهای فراشناختی نسبت به روش همشاگردی، دارای تأثیر بیشتری بر بهبود اضطراب امتحان و اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان بود (0.01p). لذا میتوان از این آموزشها در جهت کاهش اضطراب امتحان و اهمالکاری تحصیلی دانشآموزان بهره برد.
_||_