رابطه الگوهای ارتباطی، انسجام و انعطافپذیری خانواده با بهزیستی روانشناختی: واسطه گری سرسختی روانشناختی در دانشآموزان
الموضوعات :کبری کاظمیان مقدم 1 , همایون هارون رشیدی 2
1 - گروه روانشناسی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران
2 - گروه روانشناسی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران
الکلمات المفتاحية: بهزیستی روانشناختی, انسجام, انعطافپذیری, الگوهای ارتباطی, سرسختی روانشناختی,
ملخص المقالة :
چکیده: هدف از این پژوهش بررسی رابطه الگوهای ارتباطی، انسجام و انعطافپذیری خانواده با بهزیستی روانشناختی دانش آموزان با واسطهگری سرسختی روانشناختی بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهر دزفول و نمونه پژوهش شامل 390 نفر از این دانش آموزان بود که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. برای اندازه گیری متغیرها از پرسشنامههای بهزیستی روانشناختی (ریف، 1989)، الگوهای ارتباطی خانواده (ریچی و فیتزپاتریک، 1998)، انعطاف پذیری (شاکری، 1382)، انسجام خانواده (سامانی، 1381) و سرسختی روانشناختی اهواز (کیامرثی، 1377) استفاده شد. نتایج نشان داد الگوهای ارتباطی، انسجام و انعطافپذیری خانواده و سرسختی روانشناختی با بهزیستی روانشناختی دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که روابط مستقیم و غیر مستقیم در مدل پیشنهادی معنادار بودند و روابط بین متغیرهای مذکور از برازش قابل قبول برخوردار بود. بنابراین بر اساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که سرسختی روانشناختی در رابطه بین الگوهای ارتباطی، انسجام و انعطافپذیری خانواده با بهزیستی روانشناختی دارای نقش میانجی می باشد.
_||_