اثربخشی یکپارچهسازی حسی بر احساس پذیرش و مهارتهای اجتماعی دانشآموزان مبتلا به اختلال یادگیری
الموضوعات :حسین قمری گیوی 1 , سعید رضازاده 2 , داریوش عظیمی 3
1 - استاد گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
2 - کارشناسی ارشد مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران
3 - دانشجوی دکتری مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
الکلمات المفتاحية: مهارت اجتماعی, اختلال یادگیری, احساس پذیرش, یکپارچهسازی حسی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش یکپارچهسازی حسی بر احساس پذیرش و مهارت های اجتماعی دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری انجام گرفت. طرح پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با پیشآزمون- پسآزمون و گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان دختر و پسر مبتلا به اختلال یادگیری که در سال تحصیلی 95-1394 به مرکز اختلالات یادگیری شهرستان اردبیل ارجاع شده بودند تشکیل میدادند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده 24 نفر انتخابشده و بهطور تصادفی و براساس ملاک ورودی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای احساس پذیرش و مهارتهای اجتماعی استفاده شد. گروه آزمایش 9 جلسه 45 دقیقهای آموزش یکپارچهسازی حسی را دریافت کردند اما گروه گواه مداخلهای دریافت نکرد. نتایج تحلیل کوواریانس(MANCOVA) نشان داد که میانگین نمرات احساس پذیرش و مهارت های اجتماعی گروه آزمایش در پسآزمون بیشتر بود و میان گروه آزمایش و گواه از لحاظ احساس پذیرش و مهارت های اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد (001/0> p). بنا به یافته های پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که آموزش یکپارچهسازی حسی بر بهبود احساس پذیرش و مهارت های اجتماعی دانش آموزان مبتلا به اختلال یادگیری مؤثر است.
_||_