نقش واسطه ای انگیزش تحصیلی در رابطه با غرقگی، عملکرد شناختی و سلامت معنوی با اشتیاق تحصیلی
الموضوعات :فرحناز عطاییان 1 , شهناز خالقی پور 2
1 - گروه روانشناسی مثبت گرا، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه معارف، اصفهان، ایران farahnaz7781@gmail.com
2 - گروه روانشناسی، واحد نایین، دانشگاه آزاد اسلامی، نایین، ایران. shkhaleghipour@gmail.com
الکلمات المفتاحية: انگیزه تحصیلی, غرقگی, عملکرد شناختی, سلامت معنوی, اشتیاق تحصیلی ,
ملخص المقالة :
ضرورت شناخت عوامل موثر بر علاقه تحصیلی به عنوان یک هدف اساسی مورد توجه می باشد. این پژوهش با هدف نقش میانجی انگیزش تحصیلی در رابطه با غرقگی، عملکرد شناختی و سلامت معنوی با اشتیاق تحصیلی انجام شد. روش پژوهش توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه اصفهان در سال 1400 بودند که با نمونه گیری دردسترس 200 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه انگیزش تحصیلی والرند و همکاران، پرسشنامه اشتیاق تحصیلی وانگ و همکاران، پرسشنامه غرقگی جکسون و مارتین، پرسشنامه کارکردهای شناختی نجاتی و پرسشنامه سلامت معنوی پولوتزین والیسون بود. یافته ها نشان داد برازش کلی مدل با شاخص نیکویی برازش ریشه باقیمانده مجذور میانگین مورد تایید قرار گرفت. متغیرهای عملکرد شناختی، غرقگی و سلامت معنوی توانسته اند 40/8 درصد از تغییرات اشتیاق تحصیلی را تبیین کنند. باتوجه به مقدار ضریب استاندارد انگیزش بیرونی و درونی نسبت به عملکرد شناختی و سلامت معنوی تاثیر بیشتری بر اشتیاق تحصیلی داشته اند و متغیرهای عملکرد شناختی، غرقگی و سلامت معنوی در مجموع فقط 26/3 درصد از انگیزش درونی و 15/4 درصد از انگیزش بیرونی را تبیین می کنند. در سطح اطمینان 95% مسیرهای عملکرد شناختی، غرقگی و سلامت معنوی بر اشتیاق تحصیلی معنی دار است. همچنین مسیر عملکرد شناختی(انعطاف پذیری ذهنی ) و سلامت معنوی بر انگیزش تاثیر گذار است. مسیر عملکرد شناختی (برنامه ریزی، حل مسئله) بر اشتیاق تحصیلی تاثیر گذار است. بنابراین انگیزش تحصیلی به عنوان یک متغیر میانجی می تواند روابط بین کارکردهای شناختی، غرقگی و سلامت معنوی را با اشتیاق تحصیلی تحت تاثیر قرار دهد.