مدل ارتقاء سطح عملکرد شغلی معلمان بر اساس عدالت آموزشی
الموضوعات :حسین روشان 1 , حسن شهرکی پور 2 , فریده دوکانه ای فرد 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران، atrak63@yahoo.com
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، و احد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. drshaharki@yahoo.com
3 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، و احد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: آموزش ابتدایی, شهر بجنورد, عدالت آموزشی, عملکرد شغلی معلمان,
ملخص المقالة :
آموزش بهعنوان رکن ترقی و پیشرفت هر کشوری محسوب میشود و معلم در این ساختار نقش اساسی دارد و از همین روست که ارتقاء عملکرد معلمان موضوعی حائز اهمیت است. پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای ارتقاء سطح عملکرد شغلی معلمان بر اساس عدالت آموزشی اجرا شده است. این پژوهش به از روش آمیخته کمی و کیفی اجرا شده است؛ در بخش کیفی به روش تئوری داده بنیاد و با استفاده از نظرات 14 نفر از خبرگان علمی و اجرایی در حوزه مدیریت آموزشی و کارشناسان خبره آموزش ابتدائی، مؤلفه و شاخصهای مدل شناسایی و مدل فرضی پژوهش ترسیم گردیده است. بخش کمی به روش توصیفی اجرا شده و بهصورت پیمایشی و با استفاده یک پرسشنامه محقق ساخته، دادههای مورد نیاز از بین 200 نفر از معلمان دوره ابتدائی شهر بجنورد بهعنوان جامعه آماری جمعآوری و با استفاده از روش معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار AMOS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که عدالت آموزشی بر عملکرد شغلی معلمان تأثیر مثبت و معنیداری دارد و مدل به دست آماده یک مدل با برازش و درجه تناسب مورد قبول میباشد.
_||_