شناسایی چالش ها و راهبردهای ارزشیابی در شبکه شاد با رویکرد پدیدارشناسی در دوره ابتدایی
الموضوعات :مجید کهرازهی 1 , زهرا مقیمی 2 , وحید حاجیلو 3
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2 - استادیار گروه مدیریت، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران
3 - گروه مدیریت کسب و کار،جهاد دانشگاهی،ارومیه،ایران
الکلمات المفتاحية: آموزش مجازی, ارزشیابی, پدیدارشناسی, شبکه شاد,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر به بررسی و واکاوی عمیق چالشها و راهبردهای فرآیند ارزشیابی در شبکه آموزشی دانشآموز (شاد) پرداخته است. پژوهش دارای رویکرد کیفی است و به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت توصیفی تحلیلی است و با بهره گیری از پدیدار شناسی انجام گرفته است. جامعه آماری کلیهی معلمان دوره ابتدایی شاغل در سال تحصیلی 1400- 1399 در بخش مرکزی شهر میرجاوه شامل 120 معلم در 10 مدرسه دوره ابتدایی میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از هر مدرسه 3 معلم و در مجموع 30 معلم به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختار یافته است و بصورت غیر حضوری و در قالب 6 سوال انجام گرفت که 3 سوال مربوط به چالشهای ارزشیابی و 3 سوال مربوط به راهبردهای ارزشیابی میباشد. پس از انجام مصاحبه، به منظور تجزیه و تحلیل دادهها، از راهبرد هفت مرحلهای کلایزی استفاده شده است. همچنین قابلیت تائید از طریق مرور و بازبینیهای دقیق و چندین باره داده-ها، تفسیرها و یافتههای این مطالعه با نگاهی به مطالعات پیشین حاصل شده است. نتایج نشان داد مهمترین چالشهای ارزشیابی شامل زیرساختهای ضعیف، اعتبار پایین ارزشیابی، مشکلات دانشآموزان، عدمنظارت دقیق معلم، عدممشارکت خانوادهها، عدم-برقراری ارتباط دوسویه، اضطراب و تنش بالاست و در مقابل، استفاده از قابلیتهای سایر برنامهها، برگزاری ارزشیابی تصویری، بهرهگیری از ارزشیابی تلفیقی، طرح سوالات استاندارد، توجه به ویژگیهای دانشآموزان، نظارت مستمر معلم، و جلب مشارکت خانوادهها از مهمترین راهبردهای ارزشیابی در شبکه شاد میباشد.