بررسی تاثیر ادراک از خوش بینی آموزشی معلم بر خودکارآمدی ریاضی با نقش میانجی نگرش نسبت به ریاضی در دانشآموزان دوره متوسطه اول شهر الیگودرز
الموضوعات :شایسته رضائی 1 , ام البنین الماسی 2
1 - گروه ریاضی، واحد الیگودرز
2 - گروه مدیریت آموزشی واحد الیگودرز
الکلمات المفتاحية: نگرش نسبت به ریاضی, خوش بینی آموزشی, خودکارآمدی ریاضی, دانشآموزان, الیگودرز.,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر ادراک از خوش بینی آموزشی معلم بر خودکارآمدی ریاضی با نقش میانجی نگرش نسبت به ریاضی در دانشآموزان دوره متوسطه اول شهر الیگودرز در سال تحصیلی 1401-1400، انجام شد. پژوهش توصیفی- علی با رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دوره متوسطه اول شهر الیگودرز به تعداد 5718 نفر (2799 دانشآموز دختر و 2919 دانشآموز پسر) بود. حجم نمونه آزمودنیها با استفاده از برآورد نمونه از جامعه کرجسی و مورگان ، تعداد 360 مشخص شد و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای پرسشنامه در اختیار پاسخگویان قرار داده شد. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه نگرش نسبت به ریاضی آیکن (1978)، پرسشنامه خوش بینی آموزشی معلمان (ولفولک هوی و همکاران، 2008) و پرسشنامه خودکارآمدی ریاضی (لئو و کویرالا، 2009) بود. پایایی پرسشنامهها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای پرسشنامههای فوق به ترتیب 76/0، 75/0 و 79/0 محاسبه شد. تجزیه و تحلیل دادهها از روش مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار های Spss و SmartPls انجام شد. ادراک از خوش بینی آموزشی معلم بر خودکارآمدی ریاضی با توجه به نقش واسطهای نگرش نسبت به ریاضی دانشآموزان تاثیر غیرمستقیم دارد. نتایج نشان داد که ادراک از خوش بینی آموزشی معلم بر خودکارآمدی ریاضی و نگرش نسبت به ریاضی دانشآموزان تاثیر مستقیم دارد. همچنین نگرش نسبت به ریاضی ببر خودکارآمدی ریاضی دانشآموزان دوره متوسطه اول شهر الیگودرز تاثیر مستقیم دارد.