بررسی رابطه بهزیستی مدرسه و مطلوبیت اجتماعی با تاب آوری اجتماعی دانش آموزان دوره متوسطه
الموضوعات :فرانک موسوی 1 , شهین دارایی فتح آباد 2
1 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2 - کارشناس ارشد مدیریت آموزشی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
الکلمات المفتاحية: مطلوبیت اجتماعی, بهزیستی مدرسه, تاب آوری اجتماعی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بهزیستی مدرسه و مطلوبیت اجتماعی با تاب آوری اجتماعی دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان دلفان انجام شده است. پژوهش به روش توصیفی- همبستگی انجام شده است. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان دلفان در سال 1402-1401 به تعداد 650 نفر تشکیل داده اند. حجم نمونه با توجه به جدول کرجسی ومورگان((01970) 365 برآوردشد؛ از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی استفاده شد و برای گردآوری دادهها، از پرسشنامههای استاندارد بهزیستی مدرسه(AWBQ) تومینین ـ سوینی و همکاران (2012)، هیجان های تحصیلی (AEQ) پکران و همکاران (2002) و مطلوبیت اجتماعی کراون و مارلو (1964) استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS26 استفاده شد. نتایج نشان داد بین متغیرهای بهزیستی مدرسه و مطلوبیت اجتماعی و تاب آوری اجتماعی همبستگی معنادار و مستقیمی وجود دارد.پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بهزیستی مدرسه و مطلوبیت اجتماعی با تاب آوری اجتماعی دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان دلفان انجام شده است. پژوهش به روش توصیفی- همبستگی انجام شده است. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان دلفان در سال 1402-1401 به تعداد 650 نفر تشکیل داده اند. حجم نمونه با توجه به جدول کرجسی ومورگان((01970) 365 برآوردشد؛ از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی استفاده شد و برای گردآوری دادهها، از پرسشنامههای استاندارد بهزیستی مدرسه(AWBQ) تومینین ـ سوینی و همکاران (2012)، هیجان های تحصیلی (AEQ) پکران و همکاران (2002) و مطلوبیت اجتماعی کراون و مارلو (1964) استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS26 استفاده شد.
_||_