اثربخشی درمان مبتنی برپذیرش و تعهد واقعیت گرا بر اضطراب امتحان و تحمل پریشانی دانش آموزان
الموضوعات :
1 - استادیار گروه روانشناسی، واحد بهشهر، دانشگاه ازاد اسلامی، مازندران، ایران. m.pourfaraj@gmail.com
الکلمات المفتاحية: اضطراب امتحان, دانش آموزان, تحمل پریشانی, درمان مبتنی برپذیرش و تعهد واقعیت گرا,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی برپذیرش و تعهد واقعیتگرا بر اضطراب امتحان و تحمل پریشانی دانش آموزان پایه دهم شهرستان آمل بود. طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با پیشآزمون - پسآزمون همراه با گروه کنترل بوده و به لحاظ هدف کاربردی است. جامعة آماری شامل تمامی دانشآموزان پسر مشغول به تحصیل در پایه دهم شهر آمل در سال تحصیلی 1402-1401 بود. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمندو با توجه به ملاکهای ورود و خروج تعداد 32 نفر از دانش آموزانی که اضطراب امتحان بالاتر و تحمل پریشانی پایین تری داشتند انتخاب شدند و بصورت تصادفی در گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه استاندارد اضطراب امتحان و پرسشنامه تحمل پریشانی بود. گروه آزمایش 8 جلسه درمان مبتنی برپذیرش و تعهد واقعیت گرا را دریافت کردند. داده ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس مورد بررسی قرار گرفتند. یافته ها نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل به لحاظ اضطراب امتحان و تحمل پریشانی تفاوت معناداری وجود دارد ( 001/0p>). بنابراین می توان نتیجه گرفت که درمان مبتنی برپذیرش و تعهد واقعیتگرا برکاهش اضطراب امتحان وافزایش تحمل پریشانی دانش آموزان پایه دهم شهرستان آمل مؤثر بوده است و میتوان از این مداخله بعنوان روشی مناسب دربهبود اضطراب امتحان وتحمل پریشانی بهره برد.
_||_