طراحی الگوی غنیسازی فرایند یاددهی و یادگیری آنلاین بر اساس مطالعه پدیدارشناسانه
الموضوعات :لیلا کمالی 1 , میترا کامیابی 2 , زهرا زین الدینی میمند 3 , علیرضا منظری توکلی 4
1 - دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.
2 - استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، کرمان، ایران
3 - استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، کرمان، ایران
4 - استادیار، گروه روانشناسی و علوم تربیتی، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران
الکلمات المفتاحية: کلیدواژه: یاددهی - یادگیری آنلاین, غنی سازی, طراحی الگو, تجربه زیسته , پدیدار شناسی,
ملخص المقالة :
چکیده پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی غنی سازی فرایند یاددهی–یادگیری آنلاین بر اساس مطالعات نظری و تجربه زیسته متخصصان و کنشگران فرایند یاددهی و یادگیری آنلاین انجام شد. روش پژوهش بصورت آمیخته ( ابتدا کیفی و سپس کمی) بود. در گام نخست با روش کیفی فرا ترکیب مولفههای مربوط به غنی سازی فرایند یاددهی-یادگیری آنلاین از پیشینه نظری و پژوهشی با کمک نرم افزار مکس کیودای 2018 استخراج گردید و در گام دوم با روش پدیدار شناسی وان منن(2016) مولفههای مربوطه از تجربه زیسته متخصصان و کنشگران فرایند آموزش آنلاین بدست آمد و در گام سوم با تطبیق مولفههای به دستآمده الگوی اولیه تدوین شد. پیش از تدوین الگوی نهایی، پرسشنامه ای با 59 گویه که شامل مؤلفههای استخراجی از فاز کیفی بودند تنظیم شد و در اختیار 25 نفر از متخصصان و کنشگران فرایند آموزش آنلاین آموزش عالی قرار گرفت.روایی محتوایی CVR مؤلفه های الگو محاسبه شد و بعضی از مؤلفه ها حذف شدند و 48 مؤلفه باقی ماند. در اعتبار بخشی مدل نهایی بدست آمده نیز پرسشنامه ای با 48 مؤلفه در بین 25 نفر نمونه توزیع شد و اعتبار مؤلفه ها با میانگین و انحراف معبار و آزمون تی مورد تایید قرار گرفت و الگوی نهایی غنی سازی فرایند یاددهی-یادگیری آنلاین بر اساس چهار مضمون قابلیت سیستم آموزشی، شایستگی های یاددهنده، شایستگی های یادگیرنده و ساختار خانواده تدوین شد.