بررسی تاثیر آموزش سواد اطلاعاتی اینترنت بر رشد یادگیری خودراهبر دانشجویان
الموضوعات :
اعظم راستگو
1
(دانشجوی دکتری رشته برنامهریزی درسی، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، (نویسنده مسئول))
عزت الله نادری
2
(استاد دانشگاه تربیت معلم تهران)
علی شریعتمداری
3
(استاد دانشگاه تربیت معلم تهران)
مریم سیف نراقی
4
(استاد دانشگاه علامه طباطبایی تهران.)
الکلمات المفتاحية: سواد اطلاعاتی اینترنت, یادگیری خود راهبر,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش بررسی تأثیر سواد اطلاعاتی اینترنت بر رشد مهارت یادگیری خودراهبر دانشجویان بود. در این پژوهش روش تحقیق از نوع شبه تجربی بود. جامعه آماری تحقیق دویست و سی نفر از دانشجویان کارشناسی رشته علوم تجربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در سال تحصیلی 89-88 بودند. روش نمونهگیری از نوع تصادفی ساده و تعداد افراد نمونه نیز پنجاه نفر بودند که بیست و دو نفر در گروه آزمایش و بیست و هشت نفر در گروه کنترل قرار داشتند. در این پژوهش جهت جمع آوری دادهها از پرسشنامه استاندارد یادگیری خود راهبر گاگلیل مینو (1978) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده از نرمافزارSPSS 16 و آزمون تی گروههای مستقل استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل از نظر مؤلفههای یادگیری خود راهبر (انگیزهیادگیری، درک خود به عنوان یادگیرنده مستقل و کارآمد، ریسک پذیری و تحمل پیچیدگی در یادگیری، خلاقیت و خود راهبری به طور کلی) تفاوت معنیداری وجود دارد و گروه آزمایش عملکرد بهتری از نظر مؤلفههای یادگیری خود راهبر نشان دادند. اما بین گروه آزمایش و کنترل از نظر چند مؤلفه یادگیری خودراهبر (توجه به یادگیری به عنوان فرآیند مادامالعمر، ابتکار در یادگیری، خود – فهمی و پذیرش مسئولیت یادگیری خود) تفاوت معنیداری مشاهده نشد. از نتایج این تحقیق میتوان برای بهبود یادگیری خود راهبر دانشجویان استفاده نمود.