بررسی مؤلفه های سرمایه روانشناختی درنظام آموزش عالی جهت ارائه مدل
الموضوعات :بهرنگ اسماعیلی شاد 1 , کیومرث نیاز آذری 2 , دکتر محمد صالحی 3 , دکتر ترانه عنایتی 4
1 - دانش آموخته دکتری تخصصی مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
2 - . دانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
3 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
4 - استادیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
الکلمات المفتاحية: امید, خود کارآمدی, سرمایه روان شناختی, تاب آوری, خوش بینی, معنویت گرایی,
ملخص المقالة :
امروزه اندیشمندان بر این باورند که صرف وجود سه نوع سرمایه مادی، انسانی و اجتماعی، برای موفقیت سازمانها کافی نیست بلکه صفات مثبت کارکنان موضوعی حائز اهمیتتر است (براتی سده، 1390). نظر به اهمیت مؤلفه های روان شناختی در حوزه سازمان و مدیریت، امروزه از نوعی سرمایه با نام سرمایه روان شناختی سخن به میان آمده است. نظر به اهمیت سرمایه روان شناختی در زندگی اجتماعی و سازمانی و به دلیل خلأ پژوهشی که به شناسایی مؤلفه های مؤثر بر آن پرداخته باشد، هدف پژوهش حاضر بررسی و شناسایی مؤلفه های مثبت روانشناختی دخیل در شکل گیری این نوع سرمایه می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر عبارت بود از اعضای هیأت علمی تمام وقت منطقه 3 دانشگاه آزاد اسلامی. نمونه گیری از نوع تصادفی طبقه ای می باشد. با استناد به ادبیات و مبانی نظری و پیشینه پژوهشی 100 مؤلفه شناسایی و با آزمون تحلیل عاملی تأییدی مورد سنجش قرار گرفت. تناسب مدل نیز بوسیله ماتریس همبستگی مورد آزمون قرار گرفت.