بررسی شاخصهای روان سنجی پرسشنامه دلبستگی به مدرسه
الموضوعات :علی پژوهنده 1 , دکتر ولی الله فرزاد 2 , دکتر پروین کدیور 3
1 - دانش آموخته دکتری روان شناسی تربیتی-دانشگاه تربیت معلم
2 - دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه تربیت معلم
3 - دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه تربیت معلم
الکلمات المفتاحية: پایایی, دلبستگی به مدرسه, روایی عاملی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، بررسی روایی عاملی و پایایی پرسشنامه دلبستگی به مدرسه است. به همین منظور به طور تصادفی 380 دانش آموز دختر و پسر از بین دبیرستان های سطح شهر مشهد، انتخاب شدند. برای بررسی پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرانباخ و برای تعیین روایی عاملی آن از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی استفاده شد. همسو با نتایج پژوهش موتون و همکاران(1996) مطالعه حاضر نشان داد که این پرسشنامه از همسانی درونی قابل قبولی برخوردار است و ضرایب آلفای کرانباخ در زیر مقیاس های آن بین 80/0 تا 83/0 است. همچنین نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی مؤید آن است که ساختار پرسشنامه برازش قابل قبولی با داده ها دارد و کلیه شاخص های نیکویی برازش، مدل را تایید می کنند. بنابراین،این پرسشنامه می تواند ابزار مناسبی برای ارزیابی دلبستگی دانش آموزان به مدرسه باشد.