رابطه انسجام خانوادگی، استقلال عاطفی و سازگاری با خودناتوان سازی تحصیلی در دانش آموزان دختر و پسر مقطع سوم راهنمایی شهر اهواز
الموضوعات :مرضیه میدانی 1 , دکتر علیرضا حیدری 2 , دکتر سعید بختیار پور 3
1 - کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
2 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
3 - عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز
الکلمات المفتاحية: سازگاری, انسجام خانوادگی, استقلال عاطفی, خودناتوان سازی تحصیلی,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه انسجام خانوادگی، استقلال عاطفی و سازگاری با خود ناتوان سازی تحصیلی در دانشآموزان دختر و پسر مقطع سوم راهنمایی شهر اهواز بود. نمونه پژوهش شامل330 دانشآموز (173 دختر و157 پسر) بودند که با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای اندازهگیری متغیرها از مقیاس خود ناتوان سازی تحصیلی، مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS)، مقیاس استقلال عاطفی و مقیاس همبستگی خانوادگی استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیری استفاده گردید. نتایج در سطح ( p<0/001) نشان داد که بین انسجام خانوادگی (و مولفههای مختلف آن) با خود ناتوان سازی تحصیلی رابطه منفی معنی دار وجود دارد. بین استقلال عاطفی (و مولفههای مختلف آن) با خود ناتوان سازی تحصیلی رابطه مثبت معنی دار وجود دارد بین سازگاری (و مولفههای مختلف آن) با خود ناتوانسازی تحصیلی نیز رابطه مثبت معنیدار وجود دارد.همچنین تحلیل رگرسیون نشان داد که بین انسجام خانوادگی، سازگاری و استقلال عاطفی با خود ناتوانسازی تحصیلی رابطه چند گانه معنیدار وجود دارد.