بررسی شاخصهای روان سنجی پرسشنامه دلبستگی به مدرسه
الموضوعات :علی پژوهنده 1 , ولی االله فرزاد 2 , پروین کدیور 3
1 - دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی-دانشگاه تربیت معلم
2 - استادیار گروه روان شناسی دانشگاه تربیت معلم
3 - استاد گروه روان شناسی دانشگاه تربیت معلم
الکلمات المفتاحية: پایایی, دلبستگی به مدرسه, روایی عاملی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر، بررسی روایی عاملی و پایایی پرسشنامه دلبسـتگی بـهمدرسه است. به همین منظور به طور تصادفی 380دانشآموز دختـر و پسـر از بـیندبیرستانهای سطح شهر مشهد، انتخاب شـدند. بـرای بررسـی پایـایی پرسشـنامه ازضریب آلفای کرانبـاخ و بـرای تعیـین روایـی عـاملی آن از تحلیـل عـاملی اکتشـافی وتأییدی استفاده شد. همسو با نتایج پژوهش موتون و همکاران ) (1996مطالعه حاضرنشان داد که این پرسشنامه از همسانی درونی قابل قبولی برخوردار است و ضـرایبآلفای کرانباخ در زیر مقیاسهای آن بین 0/80تـا 0/83اسـت. همچنـین نتـایج تحلیـلعاملی اکتشافی و تاییدی مؤید آن است که ساختار پرسشنامه برازش قابـل قبـولی بـادادهها دارد و کلیه شاخصهای نیکویی برازش، مدل را تایید مـیکننـد. بنـابراین، ایـنپرسشنامه میتواند ابزار مناسبی برای ارزیـابی دلبسـتگی دانـشآمـوزان بـه مدرسـهباشد
_||_