بررسی رابطه بین یادگیری خودتنظیم و سبکهای تفکر با اهداف تکلیف در دانشآموزان
الموضوعات :علی رضایی شریف 1 , علی خالق خواه 2 , حمیرا احمدی ممکانی 3
1 - استادیار دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، دانشگاه محقق اردبیلی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علوم تربیتی
2 - استادیار دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، دانشگاه محقق اردبیلی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علوم تربیتی
3 - کارشناسی ارشد رشته تحقیقات آموزشی، دانشگاه محقق اردبیلی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، گروه علوم تربیتی
الکلمات المفتاحية: کلید واژگان:اهدافتکلیف, دلایلآموزشگرا, دلایلبزرگسالانگرا, دلایلهمسالانگرا, سبکهایتفکر, یادگیریخودتنظیم,
ملخص المقالة :
پژوهشحاضرباهدفبررسیرابطهبینیادگیریخودتنظیموسبکهایتفکربااهدافتکلیفدردانشآموزانصورتگرفت. جامعهموردمطالعهدرپژوهششاملکلیهدانشآموزانمقطعمتوسطه (دورهدوم) ناحیهیکودوآموزشوپرورششهراردبیلبهحجم 26125 نفربودند. نمونهایبهحجم 347 نفر (175 پسرو 172 دختر) ازجامعهموردنظرباروشنمونهگیریطبقهایمتناسبانتخابشد. دادههاازطریقپرسشنامهسبکهایتفکراسترنبرگ- واگنر (1992)،پرسشنامهیادگیریخودتنظیمپنتریچودیگروت (1990) ومقیاساهدافتکلیفخو (2010) جمعآوریشد. نتایجنشاندادبینیادگیریخودتنظیمباادراکاهدافتکلیفدردانشآموزانرابطهمثبتومعنیداریوجودداردویادگیری خودتنظیم پیشبینیکنندهقویتریبرایدلایلآموزشگرایاهدافتکلیفاست. نتایجضریبهمبستگیپیرسونبینسهکارکردسبکتفکرباابعاداهدافتکلیفنیزنشاندادبینهرسهنوعکارکردسبکتفکربابعددلایلآموزشگرارابطهمثبتومعنیداریوجوددارد. همچنین تحلیلرگرسیوننشاندادسبکتفکراجراییپیشبینیکنندهقویتریبرایادراکاهدافتکلیفدردانشآموزاناست. نتایجپژوهشحاضراهمیتاتخاذدلایلآموزشگرایاهدافتکلیفازسویدانشآموزانونیزاهمیتبرخورداربودنآنهاازسبکتفکراجراییرادرنظامآموزشیآشکارمیسازد.
_||_