نقش برخی از ویژگی های معلمان ابتدایی بر میزان آگاهی آنها از اصول تعلیم و تربیت در استان کردستان
الموضوعات :فردین عبداللهی 1 , علی شریعتمداری 2 , عزت االله نادری 3
1 - دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
2 - استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
3 - استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
الکلمات المفتاحية: معلمان دوره ابتدایی, سطح آگاهی معلمان, الگوی ارتقای سطح آگاهی, اصول تعلیم وتربیت,
ملخص المقالة :
هدف این پژوهش بررسی میزان آگاهی معلمان دورهی ابتدایی از اصول تعلیمو تربیت به منظور ارائهی الگویی مناسب جهت ارتقای سطح آگاهی آنها از اصولتعلیم و تربیت در استان کردستان میباشد.روش انجام پژوهش روش زمینهای بوده و جامعه آماری شامل کلیه معلمانشاغل به تدریس در مدارس ابتدایی استان کردستان در سال تحصیلی 88-89میباشد. نمونه آماری سیصد و هفتاد نفر از معلمان است که به روش نمونه گیریخوشهای چند مرحلهای و تصادفی ساده انتخاب شدند. در این پژوهش از ابزار محققساخته شامل پرسشنامه )حاوی چهل سؤال چهار گزینهای( استفاده شده استهمچنین در این پرسشنامه از متغیرهایی مانند سطح تحصیلات ،رشته تحصیلی وسابقه تدریس استفاد شده است.عمدهترین یافتههای این پژوهش این است که به طور کلی میزان آگاهی معلمانابتدایی از اصول تعلیم و تربیت پایینتر از متوسط بوده و بین میانگین نمرهها بر حسب متغیرهای سطح تحصیلات، رشته تحصیلی و سابقه تدریس تفاوت معناداریوجود دارد.
_||_