صلح بانان زن و کارکرد آموزشی در فرایند امنیت جهانی (با رویکرد کشورهای آفریقایی: سودان- لیبی و ساحل عاج)
الموضوعات : مجله پژوهش های سیاسی و بین المللینازنین قاسمی 1 , حامد عامری گلستانی 2 , لنا عبدالخانی 3 , بهرام یوسفی 4
1 - گروه علوم سیاسی، واحد بینالمللی خرمشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمشهر ، ایران
2 - گروه علوم سیاسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران: نویسنده مسئول
hamed.ameri@gmail.com
3 - گروه علوم سیاسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
4 - گروه علوم سیاسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
الکلمات المفتاحية: صلح جهانی, آفریقا, صلح بانان زن, فمنیسم صلح طلب, کارکردهای آموزشی,
ملخص المقالة :
زنان نقش پررنگی در حفظ صلح و امنیت دارند و حضور آنان در عملیات حفظ صلح، پاسداری از صلح در جهان موثر بوده است؛ گسترش رویکرد امنیت در سطح جهان مدیون نقش زنان در ترویج صلح و امنیت است. یکی از بزرگترین وظایف صلح بانان زن در سازمان ملل متحد، مسئولیت حفظ و ترویج صلح و امنیت است. در این پژوهش با استفاده از منابع اسنادی و کتابخانه ای و چارچوب رویکردی فمینیستی و بر پایه نظریه فمینیسم صلح طلب به بررسی کارکردهای آموزشی صلح بانان زن در نظام امنیت جهانی میپردازیم. سوال پژوهش حاضر این است که صلحبانان زن از چه کارکردهای آموزشی جهت برقراری صلح در جامعه بینالمللی بهره جسته اند؟ از کارکردهای آموزشی صلح بانان زن در مناطق آفریقایی می توان به مراقبت از کودکان و زنان آسیبدیده، کاهش ورود اسلحه به مناطق آفریقایی، ارتقای سطح سواد و تحصیلات زنان و کودکان، آموزش حقوق شهروندی و حقوق اساسی اشاره کرد.
_||_