ارائه الگوی بهرهبرداری از فرصتهای کارآفرینی سازمانی
الموضوعات :محمدرضا جعفرزاده 1 , معصومه حسین زاده شهری 2 , احمد راه چمنی 3 , ایرج ساعی ارسی 4
1 - دانشجوی دکتری ، گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - دانشیار، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی دانشگاه الزهرا(س)، تهران، ایران
3 - استادیار ، گروه مدیریت بازرگانی، واحد قزوین ، دانشگاه آزاد اسلامی ، قزوین ،ایران
4 - استادیار، گروه علوم اجتماعی، واحد ابهر، دانشگاه آزاد اسلامی ، ابهر، ایران
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی, شبکههای اجتماعی, بهرهبرداری از فرصت,
ملخص المقالة :
ایرانیان قصد بالایی برای کارآفرینی دارند، اما کمبود نسبی دید فرصت گرایانه سبب شده ایران از لحاظ اقدام به فعالیتهای کارآفرینی رتبه مناسبی نداشته باشد. بسیاری از پژوهشگران حوزه کارآفرینی، مرحله بهرهبرداری از فرصت را گام اولیه در راهاندازی کسب و کارها میدانند. در صورتی که کارآفرینان موفق به شناسایی فرصتهای کسب و کار شوند، به احتمال زیاد موفق به ایجاد و رشد کسب و کارها خواهند شد. از سویی توسعه فضای مجازی و شبکههای اجتماعی باعث سهولت در شناسایی و بهرهبرداری از فرصتهای کارآفرینی شده است. هدف از این پژوهش، ارائه مدلی برای بهرهبرداری از فرصتهای کارآفرینی سازمانی با استفاده از شبکههای اجتماعی میباشد. روش تحقیق پژوهش حاضر، کیفی میباشد و از نظریه داده بنیاد برای دستیابی به هدف پژوهش استفاده شده است. بدین صورت که پس از بررسی و مصاحبه با 10 کسب و کار فعال در شبکههای مجازی، که به وسیله نمونه گیری هدفمند انتخاب شده بودند، متن مصاحبهها به وسیله کدگذاری در قالب کدهای باز، محوری و انتخابی، دسته بندی شدهاند و در نهایت 50 کد باز در قالب 15 کد محوری دسته بندی شدهاند. ابعاد بهرهبرداری از فرصتهای کسب و کار با استفاده از شبکههای اجتماعی در 6 مقوله یا کد انتخابی شامل شرایط عللی، مقوله اصلی، راهبردها، زمینهها، شرایط محیطی و پیامدها، دسته بندی شدهاند. و مدل نهایی پژوهش از مصاحبهها، استخراج گردید.
_||_