تبیین طراحی الگوی نهادینهسازی فرهنگ مربیگری در راستای توسعه کارآفرینی سازمانی
الموضوعات :حوریا اصل فلاح 1 , بیت الله اکبری مقدم 2 , محمد دوستار 3
1 - دانشجوی دکتری، گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران
2 - دانشیار، گروه علوم اقتصادی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - دانشیار، گروه مدیریت، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی سازمانی, مربیگری, فرهنگ مربیگری, توسعه فرهنگ مربیگری,
ملخص المقالة :
فرهنگ مربیگری در سازمانها فرایندی تحولآفرین است که در آن مربیان به عنوان کاتالیزور سازمانی توسعه رهبران، مدیران و کارکنان را تسهیل میبخشند. موضوع توسعه کارآفرینی سازمانی، یکی از چالشهای پیشِ روی سیاستگذران و مدیران شرکتهای مختلف محسوب میشود. فرهنگ مربیگری با ارائه برنامههای حمایتی به کارکنان سازمان جهت دستیابی به سطوح بالای خودکارآمدی نقش مهمی را در فعالیتهای کارآفرینانه سازمان ایفا میکند. هدف اصلی این تحقیق، طراحی الگوی نهادینهسازی فرهنگ مربیگری در راستای توسعه کارآفرینی سازمانی است. بر این اساس روش تحقیق این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از منظر گردآوری اطلاعات، کیفی است. روش نمونهگیری هدفمند صورت گرفت. برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختاریافته با 15 نفر از مدیران و خبرگان آگاه به مباحث مربیگری و کارآفرینی سازمانی مربیگری منتخب از طریق نمونهگیری هدفمند استفاده شد. دادهها طی دو مرحله کدگذاری باز و محوری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. بر اساس یافتههای تحقیق، ویژگیهای سازمانی، بسترهای سازمانی حامی فرهنگ مربیگری، احساسات و ادراکات کارکنان، جو سازمانی، ویژگیهای مدیران سازمان، ویژگیهای مربیان عوامل اثرگذار در نهادینهسازی فرهنگ مربیگری هستند. همچنین راهبردهای نهادینهسازی از جمله استفاده مداوم مربیگری در سطوح چندگانه سازمانی، برنامههای توانمندسازی کارکنان و مدیران، بکارگیری مدیریت منابع انسانی سازمان کارآفرین، اجرای تفکر سیستمی در سازمان، استقرار نظام مدیریت مشارکتی، همسو نمودن فرهنگ مربیگری با ارزشهای سازمانی شناسایی شد.
_||_