بررسی نقش ذائقه فرهنگی فناورانه در اکوسیستم کارآفرینی فناوری دیجیتال صنایع خلاق ایران
الموضوعات :مریم همتیان خیاط 1 , حسام زندحسامی 2 , علی داوری 3
1 - دانشجوی دکتری ، گروه کارآفرینی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.
2 - استادیار، گروه مدیریت صنعتی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3 - استادیار، گروه حسابداری، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
الکلمات المفتاحية: ذائقه فرهنگی فناورانه دیجیتال, صنایع خلاق دیجیتال, کارآفرینی فناورانه دیجیتال, کارآفرینی صنایع خلاق دیجیتال,
ملخص المقالة :
تحولات پرشتاب فناوریهای دیجیتال بهطور گسترده بر صنایع خلاق اثرگذار است بهنحویکه از تلفیق فناوریهای نوین با فرهنگ و هنر سنتی، تحولی شگرف را در توسعه کسبوکارهای این حوزه ایجاد شده است. لیکن رویکرد صرفا اقتصادی به اکوسیستم کارآفرینی دیجیتال و خلاق منجر به نوعی تقلیل گرایی می شود که بدون توجه به ذائقه فرهنگی فناوریهای دیجیتال، این اکوسیستم را بررسی می کند. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجیگری ذائقه فرهنگی فناوریهای دیجیتال در اکوسیستم کارآفرینی فناورانه دیجیتال در صنایع خلاق دیجیتال ایران میباشد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل 175 شرکت در حوزه کسب وکارهای دیجیتال و فضای مجازی مانند انیمیشن و بازیهای رایانهای میباشد که در دبیرخانه برنامه توسعه زیستبوم شرکتهای خلاق معاونت علمی ریاست جمهوری ثبت شده میباشد و 120 شرکت به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اصلی سنجش این تحقیق پرسشنامه محقق ساخته می باشد. تجزیه و تحلیل دادهها با مدلسازی معادلات ساختاری به روش حداقل مربعات جزیی (PLS) و با استفاده از نرمافزار Smart PLS انجام شد. نتایج نشان داد که ذائقه فرهنگی فناورانه دیجیتال نقش میانجی در اکوسیستم دارد.
_||_