بررسی و شناسایی اقدامات حمایتی توسعه صادرات تعاونیهای استان خوزستان
الموضوعات : مدیریت
بهروز صادقی عمروآبادی
1
,
احمد صلاح منش
2
,
علی عربی
3
1 - استادیار، گروه اقتصاد، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
2 - استادیار، گروه اقتصاد، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران (عهدهدار مکاتبات)
3 - استادیار، گروه جامعه شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
الکلمات المفتاحية: توسعه صادرات, شرکت تعاونی, خوزستان, دیمتل.,
ملخص المقالة :
هدف این مطالعه شناسایی اقدامات حمایتی توسعه صادرات شرکت های تعاونیها می باشد. این پژوهش از حیث هدف، کاربردی و با روش پیمایشی انجام شد. روایی صوری و محتوایی پرسشنامه با نظر اساتید و کارشناسان امور بازرگانی و اقتصاد تعاون دانشگاه و کارشناسان سازمانهای اجرایی استان خوزستان در سال 1401 مورد مطالعه تأیید قرار گرفت. خبرگان مورد پرسش در این مطالعه در سه بخش مدیران شرکت های تعاونی صادراتی، مدیران اجرایی بخش تعاون استان و اتاق تعاون و اساتید دانشگاه به تعداد 20 نفر بودند. در این مطالعه عوامل به صورت ماتریس مقایسات زوجی طراحی شد و میان خبرگان در حوزه کسب وکار تعاونی ها توزیع گردید. در این مطالعه با تکنیک دی متل عوامل اولویت بندی شده و ساختار نظام مند بین آن ها مشخص گردید. با توجه به نتایج تحقیق و با در نظر گرفتن اثرات مستقیم و غیرمستقیم عوامل موثر بر توسعه صادرات تعاونی های استان خوزستان از منظر خبرگان، نوسانات کلان اقتصادی و بازار از بیشترین تاثیرگذاری بر توسعه صادرات تعاونی ها برخوردار هستند. معیار ویژگی های شرکت و مدیریت تعاونی در جایگاه دوم قرار دارد. همچنین معیار حمایت های مالی و غیرمالی و زیرساختهای نهادی تاثیرگذاری در درجات بعدی تاثیرگذاری قرار دارند. معیار تقاضای محصول تعاونی و ساختار بازار و صنعت نیز کمترین تاثیرگذاری را دارند. همچنین بر اساس نتایج، معیار حمایت های مالی و غیرمالی و زیرساختهای نهادی از میزان تاثیرپذیری بسیار زیادی برای توسعه صادرات تعاونی ها برخوردار است. معیار نوسانات کلان اقتصادی و بازار نیز کمترین تاثیرپذیری را از سایر معیارها دارد.
