ارائه الگوی آسیبشناسی مدیریت بازاریابی در رویکرد نوآوری باز در شرکت¬های دانشبنیان
الموضوعات :سید رضا موسوی چراغ آبادی 1 , فرشید نمامیان 2 , امید علی کهریزی 3 , پریسا بهمنی 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران (عهده دار مکاتبات)
3 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
4 - استادیار گروه مدیریت، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
الکلمات المفتاحية: آسیبشناسی, بازاریابی, مدیریت بازاریابی, نوآوری باز, شرکتهای دانشبنیان,
ملخص المقالة :
امروزه شرکتهای دانشبنیان بهعنوان کارخانه تبدیل دانش به کالا/ خدمت فعالیت دارند، ضروری است تا ضمن آشنایی با ساختار سازمانی، منابع مادی و انسانی و نیازمندیهای این شرکتها، چالشهای فراروی این شرکتها شناسایی گردد و با رفع یا کاهش اثر چالشهای شناساییشده به ترسیم نقشه جامع و راهبردی و ترسیم مسیر توسعه آنان در قالب اصول عملکردی اقدام شود. هدف پژوهش حاضر ارائه الگوی آسیبشناسی مدیریت بازاریابی در رویکرد نوآوری باز در شرکتهای دانشبنیان است. این پژوهش، پژوهشی کیفی است که در دو مرحله انجامشده است. ابتدا با مرور مبانی نظری و مطالعات پیشین از طریق روش تحلیل محتوای کیفی، چالشهای مدیریت بازاریابی در رویکرد نوآوری باز در شرکتهای دانشبنیان شناسایی و تفسیر شد. سپس برای تائید اعتبار سنجی این چالشها در اختیار 21 نفر از خبرگان حوزه بازاریابی قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان میدهد که چالشهای مدیریت بازاریابی در رویکرد نوآوری باز در شرکتهای دانشبنیان شامل ابعاد کنترل تلاطم بازار جدید، ابهام و محدودیت اطلاعات، توسعه شبکه ارتباطی و ائتلاف مؤثر، تحقیقات بازاریابی مؤثر، توسعه شبکه ارتباطی و ائتلاف مؤثر، تبلیغات آگاهیبخش، کیفیت نوآوری تبلیغی و انعطاف، تطابق و کاربرد است که راهکارهایی نیز در راستای هریک از چالشهای شناساییشده ارائه گردیده است.