بررسی تأثیر شاخصهای بازاریابی درونی بر پیادهسازی مدیریت دانش با تأکید بر خلق دانش (موردکاوی شرکت ایپکو)
الموضوعات :عبدالرضا میری 1 , سید مرتضی سادات اشکور 2
1 - استادیار دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، قزوین، ایران (عهده¬دار مکاتبات)
2 - کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات قزوین، قزوین، ایران
الکلمات المفتاحية: مدیریت دانش2, بازاریابی درونی1, خلق دانش3,
ملخص المقالة :
در عصر اطلاعات، سازمانهای خلق کننده و برخوردار از دانش، دارای مزیت رقابتی و شانس بیشتری برای بقاء هستند. این سازمانها از دانش موجود (شامل دانش و تجربیات داخلی منابع انسانی خود و تجربیات سایر سازمانها)، نهایت بهره را برده و دانش جدید خلق می نمایند. بازاریابی درونی به عنوان یکی از عوامل تأثیرگذار بر فرآیند دانش سازمانی، محور اصلی مطالعه این پژوهش است. در این تحقیق تأثیر شاخصهای متغیر بازاریابی درونی (حمایت مدیریت ارشد، حمایت فرآیند کسب و کار و هماهنگیهای میانوظیفهای) بر پیاده سازی مدیریت دانش با تأکید بر خلق دانش مورد بررسی قرار گرفته است. تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، توصیفی- پیمایشی میباشد. جامعه آماری این تحقیق شامل 214 نفر از کارکنان واحد تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو (ایپکو) است که با توجه به فرمول کوکران، 123 نفر به عنوان نمـونه آماری و جمعآوری اطلاعات انتخاب شـدند. نتایج داده ها به وسیله تکنیک های آزمون همبستگی پیرسون، ضریب همبستگی میان متغیرهای مستقل و وابسته مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج تحلیل ها نشان دهنده تأثیر مثبت و معنیدار سه شاخص اصلی بازاریابی درونی بر فرآیند پیادهسازی مدیریت دانش (با تأکید بر خلق دانش) می باشد. در این میان بیشترین تأثیر مربوط به شاخص هماهنگیهای میانوظیفهای میباشد. ضمناً نتایج آزمون تحلیل واریانس نشان داد که متغیرهای توصیفی تحقیق بر ارتباط میان متغیرهای مستقل و وابسته تأثیرگذار نمیباشند.