ارزیابی مقایسهای میزان تحلیل رفتگی تحصیلی دانش آموزان مدارس عادی و هوشمند شهرستان سنندج
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیابراهیم آریانی قیزقاپان 1 , بی بی عشرت زمانی 2 , هیرو سلیمانی 3 , ریحانه عباس پور 4 , بهزاد مرادی 5
1 - دانشگاه محقق اردبیلی
2 - دانشگاه اصفهان
3 - روانشناسی /دانشگاه آزاد واحد مهاباد/مهاباد/ایران
4 - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی
5 - دانشگاه محقق اردبیلی
الکلمات المفتاحية: دانش آموزان, مدارس هوشمند, مدارس عادی, تحلیل رفتگی تحصیلی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی مقایسهای میزان تحلیل رفتگی تحصیلی دانش آموزان مدارس عادی و هوشمند شهرستان سنندج انجام گرفت. روش پژوهش از نظر هدف: کاربردی و از نظر تکنیک تحلیلی؛ توصیفی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دبیرستانهای عادی و هوشمند شهرستان سنندج در سال تحصیلی 96-95 بود. روش نمونه گیری از نوع تصادفی ساده بود و با توجه مدل کوکران تعداد 376 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه تحلیل رفتگی تحصیلی مسلش (1984) استفاده شد. در نهایت دادههای گردآوری شده در محیط نرم افزار 22Spss.v. وارد شد و با آزمون t دو گروهی مستقل تجزیه و تحلیل گردید. نتایج نشان داد بین میزان تحلیل رفتگی تحصیلی دانش آموزان مدارس عادی و هوشمند تفاوت معنیدار وجود ندارد(05/0< p). همچنین بین میزان تحلیل رفتگی تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر تفاوت معنیدار وجود دارد(05/0>P) و دانش آموزان پسر نسبت به دانش آموزان دختر تحلیل رفتگی تحصیلی بیشتری دارند. با توجه به یافتهی این تحقیق و با نظر به پیامدهای منفی تحلیل رفتگی تحصیلی، ضرورت دارد مسئولین مدارس در خصوص کاهش تحلیل رفتگی تحصیلی دانش آموزان اقدام جدی در دستور کار قرار دهند و در این راستا به تفاوتهای جنسیتی دانش آموزان توجه نمایند.
_||_