مقایسه مؤلفههای خودتنظیمی تکلیف (ارزش تکلیف، فراشناخت، تلاش و پایداری) در دانشآموزان مدارس استعدادهای درخشان و عادی
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیسیروس عالیپوربیرگانی 1 , منیجه شهنی ییلاق 2 , لیلا فریدونی 3 , فاطمه نادی نجف ابادی 4
1 - گروه روانشناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
2 - استاد گروه روانشناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
3 - گروه روانشناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
4 - گروه روانشناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران، اهواز، ایران
الکلمات المفتاحية: فراشناخت, ارزش تکلیف, واژههای کلیدی: خودتنظیمی تکلیف, تلاش و پایداری,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر، مقایسه مؤلفه های خود تنظیمی تکلیف (ارزش تکلیف، فراشناخت، تلاش و پایداری) دانش آموزان دختر مدارس استعدادهای درخشان و عادی بود. روش پژوهش از نوع رشدی مقطعی و علّی و مقایسه ای می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانش آموزان دختر پایه هشتم و پایه یازدهم مدارس استعدادهای درخشان و عادی شهر اهواز بود که در سال تحصیلی 96-1395 مشغول به تحصیل بودند. نمونه پژوهش شامل 562 دانش آموز دختر بود که به صورت تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها خرده مقیاس راهبردهای یادگیری پنتریج و دی گروت (1990)، خرده مقیاس ارزش تکلیف پنتریج و همکاران (1991)، مقیاس تلاش دوپیرات و مارین (2005) و مقیاس پایداری الیوت، مک گریگور و گیبل (1999) می باشد. برای بررسی پایایی از آلفای کرونباخ، و تایید روایی پرسشنامهها از تحلیل عامل تاییدی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل فرضیه ها از روش های آماری تحلیل واریانس دو راهه چند متغیری (مانوا) و تحلیل واریانس یک راهه (آنوا) استفاده شد. بررسی یافته ها نشان می دهد بین دانش آموزان دختر پایه هشتم و پایه یازدهم مدارس استعدادهای درخشان و عادی از از لحاظ مؤلفه های نامبرده در سطح 001/0>p تفاوت معنا دار وجود دارد. پیشنهاد است با توجه به کاهش ارزش تکلیف و تلاش در دانش آموزان متوسطه دوم، برنامه ریزی تحصیلی به صورتی باشد که برای پرورش این ویژگی ها در یادگیرندگان، الگوهای تربیتی متناسب با آن اتخاذ گردد.
_||_