پیشبینی رابطه الگوهای ارتباطی خانواده و پرخاشگری با نقش هوش هیجانی در دانشآموزان
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی
1 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
الکلمات المفتاحية: پرخاشگری, هوش هیجانی, دانشآموزان, الگوهای ارتباطی خانواده,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش پیشبینی رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده و پرخاشگری با هوش هیجانی در دانش آموزان بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان ناحیه یک مدارس متوسطه شهر ساری به تعداد 6823 نفر بود. نمونه آماری بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 361 نفر تعیین شد که از طریق روش نمونه گیری در دسترس انتخاب گردید. برای گردآوری داده ها از سه پرسشنامه هوش هیجانی بار- آن (1980)، الگوهای ارتباطی خانواده ریچی و فیتزپاتریک (۱۹۹۰) و پرخاشگری باس و پری (1992) استفاده شد. روایی صوری و محتوایی ابزار توسط اساتید تایید شد. پایایی از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای هوش هیجانی(87/0 )؛ الگوهای ارتباطی خانواده (84/0) و پرخاشگری (79/0) تعیین گردید. از آمار توصیفی میانگین، فراوانی، درصد و انحراف استاندارد برای توصیف متغیرها در جامعه تحقیق استفاده گردید. در سطح آمار استنباطی از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که بین الگوهای ارتباطی خانواده و پرخاشگری با هوش هیجانی در دانش-آموزان دبیرستان شهر ساری وجود دارد.
_||_