موثرترین عوامل اجتماعی و روانشناختی گرایش زنان ایرانی به عمل های جراحی زیبایی (فراتحلیل)
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیالهه پورکاوه دهکردی 1 , ارسلان خان محمدی 2 , علی اصغر عباسی اسفجیری 3 , جمال صادقی 4
1 - دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
2 - استادیار گروه روانشناسی، واحدآیت الله آملی، دانشگاه آزاد اسلامی ،آمل،ایران.
3 - دانشیار گروه علوم اجتماعی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی،بابل،ایران
4 - استادیار گروه روانشناسی ، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران
الکلمات المفتاحية: هوش هیجانی, هویت اجتماعی, جراحی زیبایی, مقبولیت اجتماعی, خودکار آمدی عمومی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر فراتحلیل عوامل موثر در گرایش زنان ایرانی به عمل های جراحی زیبایی بود. جامعه تحقیق شامل50 پژوهشی بود که در ارتباط با عوامل روانشناختی و اجتماعی موثر در گرایش زنان به جراحی زیبایی در سال های 86 تا 96 انجام شدند که از این میان 32 پژوهش با شرایط لازم از لحاظ اعتبار داده ها و روش پژوهش، توسط پنج داور به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شد. اطلاعات مربوط به 32 پژوهش در کاربرگ فراتحلیل که توسط محقق تنظیم شده بود، ثبت شد. برای تحلیل داده ها در بخش آمار توصیفی از نرم افزار SPSS و در بخش آمار استنباطی از نرم افزار فراتحلیل جامعCMA3 استفاده شد. از بین 18 متغییر موثر بر انجام جراحی زیبایی، چهار متغییر بیشترین اندازه اثر را داشتند. بر اساس نتایج تحلیل ها، هویت اجتماعی با اندازه اثر 7/7، مقبولیت اجتماعی 4/7، هوش هیجانی 2/7 و خود کارآمدی عمومی با اندازه اثر 7 به طرز معنی داری برگرایش به انجام جراحی زیبایی زنان ایرانی اثر داشتند.
_||_