اثربخشی بازیدرمانی شناختیرفتاری بر حافظۀ فعال و انعطافپذیری شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری خاص
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیرعنا قریب 1 , میرعبدالحسن عسکری رانکوه 2 , فاطمه ربیع پور 3 , بهمن اکبری 4
1 - کارشناسی ارشد گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
2 - استادیار، گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
3 - مدرس گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
4 - استاد گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران
الکلمات المفتاحية: حافظۀ فعال, انعطافپذیری شناختی, اختلال یادگیری خاص, بازیدرمانی شناختیرفتاری,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازیدرمانی شناختیرفتاری بر حافظۀ فعال و انعطافپذیری شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری خاص بود. روش پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی کودکان دختر 7 تا 11 سال دارای اختلال یادگیری خاص مراجعهکننده به مرکز اختلالات یادگیری شهرستان رشت در سال 97 به تعداد 540 نفر بودند که از این بین 24 نفر واجدشرایط به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (12 نفر) و کنترل (12 نفر) تخصیص یافتند. سپس دو مقیاس حافظۀ فعال هوش وکسلر کودکان (WMRS) و انعطافپذیری شناختی کارتهای ویسکانسین (WCST) در قالب پیشآزمون در مورد آنها اجرا و گروه آزمایش 10 جلسه یک ساعته و هفتهای دو بار مورد مداخله بازیدرمانی شناختیرفتاری قرار گرفت؛ سپس پسآزمون اجرا شد. دادههای به دست آمده با استفاده از تحلیل کوواریانس تکمتغیری در نرمافزار SPSS20مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد بازیدرمانی شناختیرفتاری بر بهبود حافظۀ فعال و انعطافپذیری شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری خاص اثربخش است. بر این اساس میتوان نتیجه گرفت جهت بهبود حافظۀ فعال و انعطافپذیری شناختی کودکان دارای اختلال یادگیری خاص میتوان از روش مداخله بازیدرمانی شناختیرفتاری بهعنوان یک رویکرد مکمل استفاده نمود.
_||_