ارزیابی عوامل چهارگانۀ موثر بر توسعۀ برنامه درسی هویتساز دینی ادراک شده با میانجیگری جهانبینی فردی (مورد مطالعه: دبیران متوسطه شهر اصفهان)
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی
محمدعلی سلمانی اردانی
1
,
فرهاد شفیع پور مطلق
2
1 - دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه علوم تربیتی، واحد میمه، دانشگاه آزاد اسلامی، میمه، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد محلات، دانشگاه آزاد اسلامی، محلات، ایران
الکلمات المفتاحية: برنامه درسی, هویت, ارزشهای چهارگانه, جهان بینی فردی,
ملخص المقالة :
پژوهش با هدف ارزیابی عوامل موثر بر توسعه برنامه درسی هویت ساز دینی ادراک شده با میانجیگری جهانبینی فردی انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه دبیران متوسطه شهر اصفهان بود که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای 340 نفر انتخاب شدند. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش، توصیفی از نوع همبستگی است. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه محقق ساخته بود.1- پرسشنامه ارزشهای چهارگانه اثرگذار (دینی، معنوی، اخلاقی و انسانی)، 2- پرسشنامه جهانبینی فردی در فرآیند یادگیری دانش-آموزان و 3- پرسشنامه توسعه برنامه درسی هویت ساز دینی ادراک شده. جهت بررسی پایایی از آلفای کرونباخ استفاده گردید که به ترتیب91/.، 93/. و 94/. محاسبه شد. جهت بررسی روایی از روشهای تحلیل عاملی و روایی سازه استفاده گردید. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از نرم افزار18 SPSS انجام پذیرفت. نتایج نشان داد ارزشهای دینی، معنوی و اخلاقی بر توسعه برنامه درسی هویت ساز دینی ادراک شده اثرگذار است ولی اثرگذاری ارزش های انسانی بر توسعه برنامه درسی هویت ساز دینی ادراک شده معنادار نبود. همچنین در مدل اصلاحی برازش یافته ارزشهای دینی هم اثر مستقیم و هم با میانجیگری جهان بینی فردی بر برنامه هویت ساز دینی اثر گذار است. ارزشهای معنوی و اخلاقی فقط اثر مستقیم بر برنامه هویت ساز دینی ادراک شده دارند. ارزشهای انسانی هم فقط با میانجیگری جهان بینی فردی بطور غیر مستقیم بر برنامه هویت ساز دینی اثر گذار می باشد.
_||_