نقش تدریس مبتنی بر محیط الکترونیکی مشارکتی بر خلاقیت دانش آموزان پسر هنرستان های فنی
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیابراهیم اسماعیلی 1 , فرانک موسوی 2
1 - کارشناسی ارشد گروه تکنولوژی آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2 - دانشیار گروه مدیریت آموزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
الکلمات المفتاحية: خلاقیت, یادگیری الکترونیکی, روش تدریس مشارکتی,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر، از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت، شبه تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل است. جامعۀ آماری شامل 215 دانشآموز پسر دوم متوسطه هنرستان فنی شهرستان اسلامآباد غرب در سال تحصیلی 98-1397 است که به شیوه در دسترس30 نفر به عنوان حجم نمونه در نظر گرفته شد. ابزار اندازه گیری داده ها پرسشنامه خلاقیت تورنس بود. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS21 مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که روش تدریس مشارکتی از طریق محیط یادگیری الکترونیکی بر سیالی تفکر دانشآموزان (042/0=Sig, 545/4=F)، ابتکار تفکر دانشآموزان (000/0=Sig, 164/38=F)، انعطاف تفکر دانشآموزان (001/0=Sig, 187/15=F)، بسط تفکر دانشآموزان تأثیر مثبت دارد و اثر معنادار کاربرد این روش (002/0=Sig, 203/12=F) مورد تأیید قرار گرفت. با توجه به اهمیت روش تدریس مشارکتی از طریق محیط الکترونیکی و اثر بخشی آن بر رشد خلاقیت، پیشنهاد می شود روشهای تدریس مشارکتی در کلاس درس و در قالب آموزش الکترونیکی مورد توجه قرار گیرد.
_||_