رابطه بین سبک دلبستگی و اضطراب والدین با مشکلات بیرونی سازی شده دانش آموزان منطقه تبادکان
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیسید محمد حسین حسینی روش 1 , شهریار خرازیان 2
1 - گروه تربیت بدنی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
2 - گروه تربیت بدنی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
الکلمات المفتاحية: سبک دلبستگی, اضطراب والدین, مشکلات بیرونی سازی شده,
ملخص المقالة :
تحقیق با هدف تبیین رابطه بین سبک دلبستگی و اضطراب والدین با مشکلات بیرونی سازی شده دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از منظر گردآوری دادهها در گروه تحقیقات توصیفی-همبستگی و برحسب دامنه کار در گروه تحقیقات کمی بود. جامعه آماری پژوهش را تعداد 12000 نفر از والدین دانش آموزان منطقه تبادکان مشهد تشکیل می دهد که با استفاده از فرمول تاباچنیک و فیدل، حداقل حجم نمونه موردنیاز ۵۸ نفر بود و به جهت تکمیل حجم نمونه مورد بررسی این تحقیق و با توجه احتمال خطا در تکمیل پرسشنامه ها و ضریب خطای برگشت، تعداد 250 پرسشنامه به روش نمونه گیری خوشه ای توزیع شد که در نهایت 175 پرسشنامه سالم پس از توزیع، جمع آوری گردید که این تعداد ملاک تجزیه و تحلیل قرار گرفت. به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه های استاندارد شده ی سبک دلبستگی کولینز و رید(1990)، اضطراب کتل(1390) و مشکلات بیرونی سازی شده(اختلال سلوک1389) استفاده شد. داده های جمع آوری شده با بهره گیری از آزمونهای توصیفی، تحلیل عامل تاییدی، آزمون همبستگی و معادلات ساختاری به کمک نرم افزار SPSS ورژن 26 و Lisrel مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد که سبک دلبستگی و اضطراب والدین بر مشکلات بیرونی سازی شده دانش آموزان تاثیر معناداری داشته (0.05) و همچنین سبک دلبستگی بر مولفه های مشکلات بیرونی سازی شده هم تاثیر معناداری داشته است(0.05). همچنین نقش اضطراب والدین بر مشکلات بیرونی سازی شده تایید گردید.