رابطه افسردگی با نگرش به سوء مصرف مواد مخدر در دانشآموزان دوره متوسطه شهرستان رشت
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیبهمن اکبری 1 , مسعود عموپور 2
1 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
2 - عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
الکلمات المفتاحية: نگرش, افسردگی, سوء مصرف مواد,
ملخص المقالة :
پژوهشحاضر به بررسی رابطه بین افسردگی و نگرش به سوء مصرف مواد مخدر در دانشآموزان دوره متوسطه شهر رشت میپردازد. به همین علت تعداد 201 نفر از دانشآموزان دختر و پسر پایههای اول الی سوم به صورت روش نمونهگیری خوشهای انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. روش تحقیق هبستگی بوده و ابزار اندازهگیری پرسشنامه افسردگی بک و پرسشنامه محقق ساخته و سوء مصرف مواد مخدر میباشد. هدف پژوهش حاضر تعیین رابطه بین افسردگی و نگرش به سوءمصرف مواد مخدر با توجه به متغیر جنسیت و پایههای تحصیلی بوده است. یافتههای این پژوهش با توجه بر آمار توصیفی(میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی(ضریب همبستگی پیرسون و آزمون t استودنت و تحلیل واریانس دو راهه) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بدون در نظر گرفتن پایه تحصیلی، نمرات افسردگی و نگرش نسبت به اعتیاد در دختران و پسران با هم متفاوت میباشد. بهعبارت دیگر پسران نسبت به دختران نگرش مثبت و معناداری نسبت به اعتیاد دارند. همچنین بین افسردگی بالا و نگرش مثبت به اعتیاد رابطه مثبت ومعناداری وجود دارد یعنی هر چقدر افسردگی بیشتر شود، نگرش نسبت به اعتیاد مثبتتر است (38/0 = r). به علاوه رابطه همزمان دو متغیر پیش بین جنسیت و پایه تحصیلی با افسردگی بهعنوان متغیر وابسته مثبت و معنیدار بوده است؛ یعنی جنسیت مذکر همراه با افزایش پایه تحصیلی از اول به سوم باعث کاهش میزان و بروز افسردگی میشود و بالعکس جنسیت زن همراه با پایین بودن پایه تحصیلی باعث افزایش میزان و بروز افسردگی میگردد. نتایج بیانگر آن بود که رابطه همزمان دو متغیر پیش بین جنسیت و پایه تحصیلی با نگرش مثبت به اعتیاد به عنوان متغیر وابسته مثبت و معنیدار است.