رابطه بین راهبردهای تنظیم هیجانی با شادکامی در دانش آموزان پسر
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیعبدالله قاسم پور 1 , حیدر جودت 2 , ابوذر ناصری 3
1 - کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه محقق اردبیلی
2 - کارشناس ارشد تربیت بدنی، آموزش و پرورش شهرستان میاندوآب
3 - دانشجوی دکترای روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی دانشگاه تهران
الکلمات المفتاحية: شادکامی, راهبردهای تنظیم هیجانی, فرونشانی, دانش آموزان,
ملخص المقالة :
هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین راهبردهای تنظیم هیجانی با شادکامی در دانش آموزان پسر بود. روش پژوهش توصیفی– تحلیلی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش آموزان پسر مقطع دبیرستان شهر میاندوآب در سال تحصیلی 92-1391 بودند. نمونه آماری پژوهش شامل 200 دانش آموز پسر بود؛ که بصورت نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند، و به مقیاس تنظیم هیجانی گراس و جان (با پایایی 57/0) و مقیاس کوتاه افسردگی- شادکامی جوزف و همکاران (با پایایی 69/0) پاسخ دادند. داده های پژوهش توسط روش های آماری همبستگی و تحلیل رگرسیون مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین راهبرد فرونشانی با شادکامی ( ) همبستگی منفی و معناداری وجود دارد. همچنین، فرونشانی می تواند تغییرات مربوط به شادکامی را به صورت منفی و معنادار پیش بینی کند ( ). نتایج این بررسی نشان داد که از بین دو راهبرد ارزیابی مجدد و فرونشانی، راهبرد فرونشانی می تواند تغییرات مربوط به شادکامی را در دانش آموزان پیش بینی کند.