تاثیر چند رسانه ای آموزش دیکته یار بر بهبود حافظه دیداری و شنیداری و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزان ناتوان در یادگیری املا پایه دوم مدرسه بهزیستی شهرستان شبستر
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتینسیم فرجی 1 , پرویز کریمی ثانی 2
1 - کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر، آذربایجان شرقی، شبستر، ایران
2 - استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر، آذربایجان شرقی، شبستر، ایران
الکلمات المفتاحية: حافظه دیداری, چند رسانه ای آموزشی دیکته یار, حافظه شنیداری, خودکارآمدی تحصیلی, ناتوانی در یادگیری املا,
ملخص المقالة :
هدفپژوهشحاضرتولیدچندرسانه ایدیکته یارواثربخشیآنبربهبودمشکلاتحافظه دیداریو شنیداری و خودکارآمدی تحصیلی دانش آموزانناتواندریادگیریاملاصورت گرفته است. طرحپژوهش،نیمهآزمایشیودوگروهیباپیش آزمون وپس آزمون وجامعه یآماریپژوهششاملدانش آموزان ناتوان در یادگیریپایه یدومابتدایی مدرسه بهزیستیشهرشبستردرسـالتحصیلی94-95می شد. نمونهشامل16نفربودکهازاینتعدادبهتصادف،8 نفر درگروهآزمایشو8نفردرگروهکنترلجایـگزینشدند. بهمدت15جلسهگروهآزمایشبا چندرسانه ایدیکته یاروگروهکنترلباروشمتداولآموزشدیدند. جهتتشخیصایندانش آموزاندر مرکزناتوانیهاییادگیریاز آزمون حافظه دیداری، آزمون حافظه شنیداریو آزموناملااستـــــفادهشده بود.برایگردآوریداده هاازآزموناملا، برای تعیین نرمال بودن داده ها از آزمون کولموگروف-اسمیرنف وجهتتحلیلداده هاازآزمون تحلیل کوواریانس استفادهشده است. یافته هانشانداددانش آموزانیکهباچندرسانه ایدیکته یارآموزشدیدندنسبتبه دانـــــش آموزانیکهبهروشمتداولآموزشدیدندبهصورتمعناداریبهبودبیشتریدرمشـکلاتحافظه دیداری(10/0<P)وشنیـداری (01/0<P) و همچنین خودکارآمدی تحصـیلی ) 10/0<P)داشتند. بنابراینچندرسانه ایدیکته یاردربهبودمشکلاتحافظه دیداریو شنیداری و خودکارآمدی تحصیلیدانش آموزانناتواندریادگیریاملامؤثراست. پیشنهادمی شودازچندرسانه ایدیکته یاردر آموزشدانش آموزانناتواندریادگیریاملااستفادهشودوبرایانواعدیگرناتوانییادگیری، چندرسانهایآموزشیتولیدشود.
_||_