تأثیر آموزش هوش هیجانی بر جهت گیری ورزشی و پرخاشگری نوجوانان ورزشکار
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیارسلان خانمحمدی اطاقسرا 1 , علیرضا همایونی 2 , مرتضی همایون نیا فیروزجاه 3 , آمنه خلعتبری 4
1 - گروه روانشناسی، واحد آیت ا... آملی، دانشگاه آزاد اسلامی، آمل، ایران
2 - گروه روانشناسی، واحد بندرگز، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران
3 - دانشجوی دکتری رفتار حرکتی، دانشگاه تهران،تهران، ایران
4 - گروه روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
الکلمات المفتاحية: پرخاشگری, آموزش هوش هیجانی, جهتگیری ورزشی, ورزشکار,
ملخص المقالة :
پژوهش حاضر اثرات آموزش مؤلفه های هوش هیجانی بر جهتگیری و پرخاشگری نوجوانان ورزشکار را مورد بررسی قرار داد. پژوهش حاضر از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون میباشد. 40 نوجوان ورزشکار در دو گروه 20 نفری آزمایش و 20 نفری گواه به صورت تصادفی قرار گرفتند. برنامة هوش هیجانی 12 هفته روی ورزشکاران اجرا شد. یافتهها نشان داد که آموزش هوش هیجانی بر کاهش پرخاشگری تأثیر معناداری داشت. علاوه بر آن، نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش هوش هیجانی بر جهتگیری ورزشی مؤثر بوده و باعث افزایش آن گردید. بنابراین، استفاده از آموزش هوش هیجانی عامل مؤثر برای نوجوانان ورزشکار در کاهش پرخاشگری، و همچنین عاملی مهمی در افزایش جهتگیری ورزشی میباشد.