ساخت و بررسی پایایی و روایی آزمون تشخیصی املا برای دانش آموزان پایه چهارم دبستان
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتی
1 - استادیار روان شناسی دانشگاه پیام نور
الکلمات المفتاحية: پایایی, اختلال یادگیری, روایی و املا,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر ساخت و بررسی پایایی و روایی آزمون تشخیصی املا برای دانش آموزان پایه چهارم دبستان است. به همین منظور، ابتدا بر اساس کتاب بخوانیم دبستان آزمون املا که دارای دو بخش جمله و واژگان است، طراحی شد. سپس از بین تمام دانش آموزان پایه چهارم دبستان استان کرمانشاه که در سال 92-1391 مشغول به تحصیل بوده اند. تعداد 34 نفر از دانش آموزان عادی و 33 نفر از دانش آموزان پایه چهارم که دارای اختلال املا بودند (این دانش آموزان به علت اختلال املا به مرکز توانبخشی اختلال یادگیری دو شهرستان کرمانشاه و کنگاور ارجاع داده شده بودند) به تصادف انتخاب شدند. آزمون طراحی شده برای آنها به آرامی خوانده می شد و آنها می نوشتند. نتایج تحلیل داده ها نشان داد که، میزان پایایی کل آزمون با محاسبه آلفای کرانباخ برابر با 97/0 به دست آمد که پایایی مطلوبی است. به منظور تعیین روایی آزمون از روش تمایز گروهی (مقایسه میانگین دو گروه عادی و دارای اختلال با استفاده از آزمون t دو گروه مستقل) و تعیین نقطه برش و قدرت تمایزگذاری بین افراد عادی و LD با بهره گیری از منحنی راک استفاده شد. نتایج نشان داد که میانگین گروه عادی در آزمون تهیه شده 97/16 و میانگین گروه LD، 48/6 از 20 نمره می باشد که تفاوت بسیار چشمگیری با همدیگر داشته و در سطح 05/0 p< معنی دار می باشد. از این رو، روایی آزمون مورد تایید قرار گرفت.