رابطه بین شادکامی و ذهن آگاهی با انگیزش شغلی معلمان
الموضوعات : فصلنامه مهارت های روانشناسی تربیتیمعصومه باقرپور 1 , خدیجه مردانی 2
1 - استادیارگروه علوم تربیتی، واحد بندرگز دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران.
2 - کارشناس ارشد علوم تربیتی، واحد بندرگز دانشگاه آزاد اسلامی، بندرگز، ایران.
الکلمات المفتاحية: شادکامی, ذهن آگاهی, انگیزش شغلی,
ملخص المقالة :
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین شادکامی و ذهن آگاهی با انگیزش شغلی معلمان متوسطه شهرستان بندر ترکمن بود. جامعه آماری شامل کلیه معلمان مقاطع متوسطه شهرستان بندر ترکمن، که به روش تصادفی طبقه ای بر اساس جدول مورگان 212 نفر انتخاب شدند. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بوده . برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه شادکامی آکسفورد، ذهن آگاهی بائر و انگیزش شغلی هرزبرگ استفاده گردید .داده با آزمون همبستگی پیرسون ، رگرسیون و t مستقل مورد تحلیل قرارگرفت . نتایج نشان داد بین مولفه های انگیزش شغلی( درونی و بیرونی )رابطه مثبت معناداری با شادکامی وجود دارد .بین شادکامی و ذهن آگاهی و انگیزش شغلی معلمان رابطه معناداری وجود دارد. بین ذهن آگاهی و انگیزش شغلی بیرونی رابطه مثبت معناداری وجود دارد، درحالیکه بین ذهن آگاهی و انگیزش شغلی درونی رابطه معناداری ندارد. بین مولفه های ذهن آگاهی تنها عمل با آگاهی با انگیزش شغلی رابطه مثبتی داشت.
_||_